Forbruger

Dagligvarehandlen frygter milliardtab: Vægttabsmedicin ændrer danskernes indkøbsvaner

De populære vægttabsmediciner som Wegovy kan koste den danske dagligvarehandel op til 1,2 milliarder kroner om året. Medicinen dæmper appetitten så meget, at brugerne skærer tusindvis af kroner fra deres årlige madbudget.

Redaktion
Af Redaktion 18. juli 2025

Eksplosiv vækst i medicinforbruget

Vægttabsmedicin er blevet et hverdagsfænomen i danske hjem. Siden 2021 er antallet af brugere steget med svimlende 640 procent, og i dag benytter over 180.000 danskere primært lægemidler som Wegovy til at bekæmpe overvægten.

Denne udvikling sender chokbølger gennem dagligvarebranchen. En omfattende analyse fra De Samvirkende Købmænd viser, at medicinen ikke blot påvirker vægtene på badeværelsesgulvet – den flytter også fundamentalt på, hvordan vi handler ind til hverdagen.

Mindre appetit betyder mindre forbrug

Hemmeligheden bag vægttabsmedicin ligger i dens appetitdæmpende effekt. Medicinen reducerer ikke kun lysten til mad generelt, men især trangen til hurtige kalorier og snacks. Det mærkes direkte i indkøbskurven.

Amerikanske erfaringer, som analysen bygger på, viser at husstande med mindst én bruger af vægttabsmedicin skærer deres dagligvareforbrug med mellem 5 og 7 procent. Overført til danske forhold betyder det, at hver bruger gennemsnitligt vil bruge mellem 1.800 og 2.600 kroner mindre om året på dagligvarer.

Potentiale for massiv udbredelse

Matematikken bliver virkelig bekymrende for branchen, når man ser på det samlede potentiale. Næsten 19 procent af alle danskere over 16 år lider af svær overvægt, hvilket svarer til mere end 900.000 mennesker.

Selv under forsigtige beregninger estimerer analysen, at op til 465.000 danskere kunne blive faste brugere af vægttabsmedicin. Kombineret med den reducerede forbrugsadfærd tegner det et billede af en samlet omsætningsnedgang på mellem 0,6 og 1,2 milliarder kroner årligt – svarende til 0,65 procent af branchens samlede omsætning.

Højindkomstgrupper fører an

Tallene bliver endnu mere alarmerende, når man kigger på, hvem der primært benytter medicinen. Det er især danskere med høje indkomster, der tager vægttabsmedicin til sig, og netop denne gruppe viser den største reduktion i dagligvareforbruget.

Denne tendens gør sig også gældende i USA, hvor højindkomstgrupper reducerer deres forbrug med hele 8,6 procent mod gennemsnittet på 5,5 procent. Da danske brugere følger samme mønster, kan effekten i Danmark blive større end de foreløbige beregninger antyder.

Fremtiden kan forstærke effekten

Analysen peger på flere faktorer, der kan accelerere udviklingen. Hvis vægttabsmedicin bliver billigere og tilgængelig i tabletform i stedet for som injektion, vil langt flere danskere sandsynligvis tage medicinen i brug.

Der er endda potentiale for sæsonbetonet brug, hvor mennesker med moderat overvægt kunne vælge at bruge medicinen i perioder – for eksempel før sommerferien. Alt dette vil yderligere udvide brugergruppen og dermed også påvirkningen på dagligvarehandlen.

En branche i forandring

For den lokale købmand, supermarkedet på hjørnet og kædernes indkøbsafdelinger betyder denne udvikling mere end bare faldende omsætning. Hele varekategorier kan komme under pres, sortimenter skal gentænkes, og indkøbsmønstre, der har været stabile i årtier, er pludselig i opbrud.

Vægttabsmedicin bliver dermed endnu en faktor i detailhandelens evige tilpasning til forbrugernes skiftende behov og vaner. En tilpasning, der denne gang ikke handler om nye teknologier eller ændrede arbejdsmønstre, men om en medicinsk revolution, der fundamentalt ændrer, hvordan vi forholder os til mad.

Kilde: De Samvirkende Købmænd