Del på Facebook Print siden
Torsdag 9. december 2021 kl. 09:00
Af Simon Simonsen, Venstre
Dårlige beslutninger!
Infrastruktur synes for byrødderne i Randers Kommune at være en fjern ting, nærmest ikke eksisterende som ”en by i Rusland”. Sådan har tilstanden været igennem generationer. Nedprioriteret!
Kommunen har ikke kunnet drive det til mere end allerhøjest at skændes om at lappe et par huller i asfalten her og der, men en egentligt langsigtet plan for afvikling af den stigende trafik, der kommer af øget aktivitet, - det har der ikke været.
Tankerne bag Klimabroen er ikke en trafikal forløsning af den opstuvede trafik i centrum og på Randers Bro, men snarere en flytning af noget trafik fra den ene bro i centrum over til en anden bro i centrum.
Det bliver trafikken i centrum næppe mindre af.
Klimabroen er kommunen formentligt forpligtet til af bl.a. Sporbyen og for at tiltrække investorer til pieren. Af den grund er den nødvendig og er i øvrigt allerede besluttet i byrådet, så det kan der ikke laves om på.
Klimabroen viser sig nu imidlertid at blive noget amputeret som en gennemgående trafikløsning al den stund at en naturlig og nødvendig fortsættelse af vejføringen i en overfladetunnel i skrænten langs Bækkestien mod nord til Ringvejen, er blokeret ikke mindst af Østbrolisten og af nabomodstand.
Østbroforbindelsen derimod er en trafikal og regional statslig løsning, der leder trafik herunder især tung trafik uden om Randers centrum.
Netop fordi infrastrukturpolitikken har fået lov til at stå bomstille i så lang tid, er vi nu kommet dertil, at begge løsninger er strengt nødvendige.
Derfor skal vi have begge broer. Klimabroen, fordi byrødderne nu engang har forpligtet sig dertil og østbroforbindelsen fordi den aflaster centrum.
Havnen er ved at flytte, ikke til den kommende Østbroforbindelse, men flytter til nabogrunden, klos op ad den tidligere placering. Det er svært at se nogen logik i den manøvre. I hvert fald har havnen nu ifølge formanden spenderet ikke mindre end 700 millioner kroner på at køre sand og grus på nabogrunden og det
ser ikke ud til at det holder der, idet grunden stadigvæk synker.
Kommunen har købt de tidligere kommunale havnearealer tilbage til et svimlende beløb og samtidigt opsagt samtlige lejere på havnen, som betyder
at de fleste, nok alle virksomheder, forsvinder ud af kommunen med tab af arbejdspladser og indtægter for kommunen til følge.
Har kommunen regnet på hvad det betyder for kommunens økonomi fremover, kunne man spørge? Er det indregnet i budgetter? Sikkert ikke.
Snart står den nye havn på nabogrunden med en fin plads med en masse grus og nok ingen kunder.
Man kan med rette spørge, hvad har havnen fået ud af dette og hvad har byen fået?
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Debat
Dårlige beslutninger!
DebatTorsdag 9. december 2021 kl. 09:00
Simon Simonsen, Venstre |
Af Simon Simonsen, Venstre
Dårlige beslutninger!
Infrastruktur synes for byrødderne i Randers Kommune at være en fjern ting, nærmest ikke eksisterende som ”en by i Rusland”. Sådan har tilstanden været igennem generationer. Nedprioriteret!
Kommunen har ikke kunnet drive det til mere end allerhøjest at skændes om at lappe et par huller i asfalten her og der, men en egentligt langsigtet plan for afvikling af den stigende trafik, der kommer af øget aktivitet, - det har der ikke været.
Tankerne bag Klimabroen er ikke en trafikal forløsning af den opstuvede trafik i centrum og på Randers Bro, men snarere en flytning af noget trafik fra den ene bro i centrum over til en anden bro i centrum.
Det bliver trafikken i centrum næppe mindre af.
Klimabroen er kommunen formentligt forpligtet til af bl.a. Sporbyen og for at tiltrække investorer til pieren. Af den grund er den nødvendig og er i øvrigt allerede besluttet i byrådet, så det kan der ikke laves om på.
Klimabroen viser sig nu imidlertid at blive noget amputeret som en gennemgående trafikløsning al den stund at en naturlig og nødvendig fortsættelse af vejføringen i en overfladetunnel i skrænten langs Bækkestien mod nord til Ringvejen, er blokeret ikke mindst af Østbrolisten og af nabomodstand.
Østbroforbindelsen derimod er en trafikal og regional statslig løsning, der leder trafik herunder især tung trafik uden om Randers centrum.
Netop fordi infrastrukturpolitikken har fået lov til at stå bomstille i så lang tid, er vi nu kommet dertil, at begge løsninger er strengt nødvendige.
Derfor skal vi have begge broer. Klimabroen, fordi byrødderne nu engang har forpligtet sig dertil og østbroforbindelsen fordi den aflaster centrum.
Havnen er ved at flytte, ikke til den kommende Østbroforbindelse, men flytter til nabogrunden, klos op ad den tidligere placering. Det er svært at se nogen logik i den manøvre. I hvert fald har havnen nu ifølge formanden spenderet ikke mindre end 700 millioner kroner på at køre sand og grus på nabogrunden og det
ser ikke ud til at det holder der, idet grunden stadigvæk synker.
Kommunen har købt de tidligere kommunale havnearealer tilbage til et svimlende beløb og samtidigt opsagt samtlige lejere på havnen, som betyder
at de fleste, nok alle virksomheder, forsvinder ud af kommunen med tab af arbejdspladser og indtægter for kommunen til følge.
Har kommunen regnet på hvad det betyder for kommunens økonomi fremover, kunne man spørge? Er det indregnet i budgetter? Sikkert ikke.
Snart står den nye havn på nabogrunden med en fin plads med en masse grus og nok ingen kunder.
Man kan med rette spørge, hvad har havnen fået ud af dette og hvad har byen fået?
Kommentarer til artiklen:
|
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat