Vi, der cykler, ved det jo godt: Vi får et bedre humør, bliver mere robuste mod stress, har færre sygedage og nyder et fysisk velbefindende. Og vore børn – der naturligvis også cykler – lærer bedre i skolen og bliver mere selvstændige.
Desværre bliver vi færre og færre, der cykler. Fra 2012 til 2014 faldt cyklingens andel af ture i Randers kommune fra 15 til 12,5 %. Dette beskedne fald koster ifølge beregninger fra COWI den nette sum af 17 mio. alene i ekstra sundhedsudgifter.
Mange vil gerne cykle, hvis forholdene var bedre. Det fremgik tydeligt i forbindelse med politikernes prioritering af cykelstier. Her havde Miljø- og teknikudvalget lagt et forslag ud i høring – tak for det – og der indkom et hav af argumenter for flere cykelstier.
Politikerne prioriterede 19 cykelstier ud af ca. 100 forslag. Disse 19 stier anslås at koste 32 mio. kr. Politikerne er også i gang med at lave budget for 2017 og kommende år. Her bliver cykelstier ikke prioriteret: I det første udkast til budget er der afsat godt 1 mio. kr. til cykelstier pr. år – dvs. der vil gå 30 år, inden blot de højt prioriterede stier er etableret.
Hvad foregår der i hovedet på byrådets politikere? De vil alle gerne give borgerne mere velfærd. At skabe forhold der får flere til at cykle mere på sikker vis, er jo en rigtig god investering, der hurtigt vil give råd til mere velfærd. Hvis cykelandelen f.eks. var steget med 2.5 % i stedet for at falde, ville den positive forskel være på 34 mio. pr. år.
Gladsaxe kommune viser (cykel)vejen. Siden 1990 har de sparet kommunale sundhedsudgifter for ca. 490 mio. kr. Der er brugt 60 mio. kr. til trafiksanering og 150 mio. til cykelstier, hvoraf staten har givet tilskud på 30 mio. kr. Den kommunale nettogevinst er således på 310 mio. kr., der er undgået 4.500 personskader og cykeltrafikken er øget med 400.000 cykelkilometer hvert år.
* Giv RANDERSiDAG en ‘synes godt om’ på Facebook – klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev på forsiden.
* Avisen har fået ny mailadresse: info@randersidag.dk
Læs også: