Annonce
Del på Facebook   Print siden

Cykel og bus går godt i spænd hos Midttrafik

Randers
Lørdag 11. marts 2023 kl. 13:00

Cykel og bus går godt i spænd hos Midttrafik
Foto: Midttrafik


Cykel og bus går godt i spænd, når man skal transportere sig klimavenligt. Midttrafik arbejder på at gøre det lettere for kunderne at medbringe cykler i kommende buskontrakter. Et pilotforsøg på rute 100 er sat i værk for at indsamle erfaringer.

Bus og cykel er et godt og klimavenligt alternativ til bilen. Cyklen afhjælper problemet med, at der er langt til stoppestedet. Bussen afhjælper, at distancen er for lang til at cykle. Det er endnu ikke muligt at medbringe cykel på alle ruter i Midttrafiks område, fordi det såkaldte flexareal er for lille til en cykel i mange af Midttrafiks busser. Det arbejder Midttrafik på at ændre.

Siden juli 2022 har det været muligt at medbringe sin cykel gratis på rute 100, der kører ruten Odder-Aarhus-Hornslet. Inden forsøget blev flexarealet i rutens ledbusser ombygget ved at udtage sæder, så der kunne blive plads til to cykler.

Fremadrettet vil der være krav om større flexarealer i nye buskontrakter. I dag kan man medbringe cykel i flexarealet i alle bybusser, undtagen i Aarhus og Grenaa, på rute 100 og en række regionale ruter, der bliver kørt af elbusser. Det er muligt at fremsøge i Rejseplanen om bussen tager cykler med. En cykelbillet koster 13 kr.

Det med at tage sin cykel med, er ikke rigtig slået igennem i busserne endnu. I Letbanen, hvor der er store flexarealer, støder man oftere på en cykel. Hvor der i gennemsnit er 3.500 cykler med i Letbanen om måneden, er der kun 214 cykler med i busserne.

Midttrafik håber dog, at tallet stiger i takt med at flere busser får mulighed for at medtage cykler i flexarealet. Det øgede fokus på cykelmedtagning kommer på baggrund af covid-19, hvor mange kom i gang med at cykle. Dertil kommer samfundets udfordringer med klimaproblemer og trængsel i byerne.

Bus og cykel er et godt makkerskab. Bussen kører en fast rute og kombineret med en cykel, kan man køre direkte derhen, hvor man vil. Rejsetiden er længere, men til gengæld er der fordele for klimaet, for trængslen i byerne, for pengepungen og ikke mindst for sundheden.

Pilotforsøget i rute 100 med gratis cykelmedtagning kører frem til sommeren 2023, hvorefter Midttrafik vil evaluere forløbet.



© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Randers

Kender du en landsby i vores område, hvor der er plads til det gode liv?
Kender du en landsby i vores område, hvor der er plads til det gode liv?
Randers
Fra Randers til Hadsund: Oplev motorcykelmagi i det nordjyske!
Fra Randers til Hadsund: Oplev motorcykelmagi i det nordjyske!
Randers
De største dyreinteresseorganisationer går sammen i et historisk samarbejde
De største dyreinteresseorganisationer går sammen i et historisk samarbejde
Randers
Ny Pantstation åbner i Randers: En festlig indvielse med kaffe, kage og gaver
Ny Pantstation åbner i Randers: En festlig indvielse med kaffe, kage og gaver
Randers
Sci-Fi-Con i Randers - en stor succes
Sci-Fi-Con i Randers - en stor succes
Randers
Mere end 11.000 donationer: Støtten er strømmet ind efter drab
Mere end 11.000 donationer: Støtten er strømmet ind efter drab
Randers
Økodag: Køer på græs kan være fortid
Økodag: Køer på græs kan være fortid
Randers
Randersbroen: Et trafikalt knudepunkt med mere trængsel end Storebæltsbroen
Randersbroen: Et trafikalt knudepunkt med mere trængsel end Storebæltsbroen
Randers
Dramatisk sejr sikrer Randers 3 vigtige point i overlevelseskampen
Dramatisk sejr sikrer Randers 3 vigtige point i overlevelseskampen
Randers
Land, vand eller kaos ved Randers Fjord
Land, vand eller kaos ved Randers Fjord
Randers
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder