Biler og motor

Crashtest afslører livsfarlig fejl på kinesisk billigbil – Førersæde rev sig løs i test

En ny sikkerhedstest fra Euro NCAP har afsløret alvorlige fejl i den kinesiske MG 3, der i Danmark sælges som hybrid. På trods af problemerne tildeles bilen fire stjerner, men både Euro NCAP og FDM fraråder, at forbrugere køber bilen, før den er blevet opdateret.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 16. september 2025

Førersædet rev sig løs under testen

Testresultaterne viser, at bilen har en fundamental fejl i konstruktionen. Under en frontal kollisionstest rev førersædet sig løs, hvilket udsatte testdukken for en ekstrem belastning. Testdukkens hoved ramte desuden rattet, fordi airbaggen i rattet ikke havde tilstrækkeligt tryk.

Også passagererne blev hårdt ramt i testen. Dukken på forsædet viste forhøjet belastning af både lår og bryst, mens voksne passagerer på bagsædet fik registreret kritisk høje belastninger af hovedet. I sidekollisionen svigtede gardinairbaggen, hvilket resulterede i, at testdukken – svarende til et barn på 10 år – ramte bilens bagstolpe. Her blev resultatet 0 point.

FDM: Et uacceptabelt sikkerhedsproblem

FDM’s biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, retter en skarp kritik mod bilen:

K“Som testen af MG 3 afslører, er der tale om en så fundamental sikkerhedsmæssig brist, at Euro NCAP og FDM på ingen måde kan anbefale bilkøbere at købe en MG 3. Det er ikke en lille detalje, der er problemet, men derimod selve konstruktionen af den måde, som førersædet er fastgjort til karrosseriet på, den er gal med. Så indtil MG har fået ændret på bilens opbygning, kan vi ikke anbefale, at man køber denne bil.”

Det er første gang i Euro NCAP’s historie, at et førersæde er revet løs under en test.

Stjernebedømmelse hænger ikke sammen med resultatet

På trods af de alvorlige fejl kunne MG 3 alligevel opnå fire stjerner. Forklaringen er, at Euro NCAP’s nuværende testprotokol ikke tillader, at bilen trækkes yderligere ned, fordi den på andre områder præsterer bedre.

Her peger FDM på et strukturelt problem i vurderingssystemet. Søren W. Rasmussen forklarer:

“En bil med så alvorlig fejl på sikkerheden bør naturligvis ikke kunne få fire stjerner. Problemet er, at man ved udarbejdelsen af den nuværende testprotokol ikke havde forudset et tilfælde som det med MG 3. Og da man ikke her og nu kan ændre på reglerne for Euro NCAP-vurderingen, står man i den underlige situation, at MG 3 både får en rimelig samlet karakter, samtidig med at Euro NCAP og FDM ikke vil anbefale køb af den.”

Nye regler på vej

Euro NCAP arbejder i øjeblikket på en ny testprotokol, der fra 2026 skal sikre, at biler med alvorlige fejl kan vurderes langt hårdere. Dermed skal kommende stjernebedømmelser bedre afspejle bilernes reelle sikkerhed.

MG reagerer – men ikke for eksisterende biler

Den danske importør af MG oplyser, at producenten siden august har ændret låsemekanismen på førersædet i den løbende produktion. Fra oktober vil bilens førerairbag også blive forbedret. Ændringerne gælder dog kun nye biler, ikke dem der allerede er solgt.

Euro NCAP har på baggrund af testen videregivet resultaterne til typegodkendelsesmyndigheden, som kan beslutte, om en tilbagekaldelse af MG 3 bliver nødvendig.

Biler og motor

Se flere artikler