Nyheder
Circle K vil have endnu flere til at spise på farten
Nu vil landets største convenience-kæde, Circle K, have endnu flere danskere til at spise på farten. Derfor lancerer kæden nu en række nye sprøde sandwiches, hvor der er skruet op for friskheden, smagen og kvaliteten. Initiativet er det seneste skud på stammen i en større strategisk satsning, som skal give endnu flere danskere appetit på at spise hos kæden. Målet er at løfte omsætningen i de kommende år.
Danskernes forbrug af mad på farten og udenfor hjemmet er vokset kraftigt de seneste år. Alene i Circle K er omsætningen af mad i kædens 208 convenience-butikker steget med knap 20 procent på bare tre år. Udviklingen betyder, at danskerne sætter tænderne i over 28 millioner måltider mad fra Circle K om året. Herudover betyder omstillingen fra benzin og diesel til el, at danskerne vil opholde sig længere tid på stationerne, når de skal oplade elbiler.
Vi kan se, at danskerne er rigtig glade for vores convenience-forretning, hvor maden udgør en stor del af omsætningen. Samtidigt betyder overgangen til elbiler og længere besøg hos os, at vi styrker madområdet i vores butikker, så danskerne kan få endnu bedre spiseoplevelser, når de skal have morgenmad, frokost eller aftensmad på farten, siger Mathilde Westerholt, direktør for convenience, Circle K Danmark.
Smagen i højsædet
Danskernes ønsker til smag og kvalitet ændrer sig løbende, og det afspejler sig også i Circle Ks madudbud. En undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov viser, at smagen er vigtigst, når danskerne vælger mad på farten, og favoritspisen er sandwiches og panninier, som hele 36 procent af danskerne foretrækker.
De nye sandwiches bliver frisklavet og grillet i butikken og kommer i fem klassiske varianter tilført mørkt brød og friske ingredienser såsom tomater, avocado og spicy tuna. Madoplevelsen vil kunne konkurrere med den, mange danskere kender fra nogle af de populære juice- og sandwichbarer i de store byer, siger Mathilde Westerholt.
Øger konkurrencen
Mere end hver tredje besøgende hos Circle K køber mad. Samtidigt er danskernes efterspørgsel efter mad uden for hjemmet højere end nogensinde. Circle K har derfor en klar ambition om, at øge konkurrencen og tage en større del af markedet for convenience-mad.
Vi går målrettet efter at gøre det hurtigt og nemt at få frisklavet kvalitetsmad, når danskerne er på farten. De nye sandwiches er blot det første af en række initiativer, som skal være med til at løfte vores omsætning af mad og drikkevarer de kommende år, siger Mathilde Westerholt.
Med 208 convenience-butikker, 70 millioner kundetransaktioner om året og en omsætning (ekskl. brændstof) på over 3 milliarder kroner er Circle K én af Danmarks største convenience-kæder og det sted, hvor mange danskere køber mad og drikke på farten.
De nye sandwiches lanceres i maj 2024 på Circle K-stationer over hele landet.
Fakta
Ifølge en repræsentativ undersøgelse udført af analyseinstituttet YouGov for Circle K i 2023, som 1.021 danskere over 15 år har deltaget i, har smagen højst prioritet, når danskerne spiser på farten:
45%: Det smager godt
40%: Jeg får det hurtigt
29%: Jeg bliver mæt
26%: Det er frisklavet
23%: Det er god kvalitet
Undersøgelsen viser samtidig, at sandwiches og paninis er danskernes favoritspise på farten:
36%: Sandwiches, paninis mv.
31%: Pølsehorn, pølser, hotdogs, franske hotdogs mv.
21%: Burgere
18%: Brød og rundstykker
13%: Salater
13%: Wienerbrød og croissanter
9%: Pizza-slices
7%: Grød, skryd og yoghurt mv.