Del på Facebook Print siden
Mandag 4. november 2019 kl. 15:02
Læserbrev af Kalle Nielsen, Medlem af Enhedslistens budgetforhandlergruppe. Scandiagade 14, Randers.
En markant og mere retfærdig forbedring af velfærden og klimaet i Danmark. Det er det, som Enhedslisten står for og kæmper for hver dag.
En ny retning for velfærden og klimaet i Danmark. Det gav et stort flertal af vælgerne ved sidste valg regeringen og dens støttepartier et solidt mandat til at finde sammen om og gøre til virkelighed. Hvorfor indeholder dette års budget i Randers så alle disse kyniske nedskæringer?
Var det nødvendigt at spare? Nej, det var helt unødvendigt, hvis man havde tiltro til regeringen og dens støttepartier. Det har vi i Enhedslisten - og derfor stemmer vi naturligvis ikke for dette kyniske og valgstrategiske nedskæringsbudget.
Situationen er, at Randers Kommune i 2020 i basisbudgettet har en budgetkassebeholdning på 268 millioner - det er 118 mio mere end målet for gennemsnitlig kassebeholdning. Og det er endda før vi kigger på de i basisbudgettet indregnede/skjulte opsparingspuljer til Klimabro/Byen under vandet og økonomiudvalgets demografipulje.
Tror "Socialdemokratiet Randers" virkelig på, at "Socialdemokratiet Regering" vil forringe kommunens økonomi med hundredevis af millioner kroner de næste fire år? Det er jo komplet politisk urealistisk, hvis regeringen skal gå styrket ud af næste valg. Derfor er dette budgets besparelser både kyniske og helt unødvendige.
Lad os prøve at lægge et politisk realistisk basisbudget.
1. Den indlagte 0,5% (20 mio) årlige besparelse på velfærd i 2019 vil vi ikke finde os i, så vi tilbagefører 20 mio fra opsparing til 2020 budgettet.
2. Besparelserne er som nævnt unødvendige, hvis Socialdemokratiet tror på Socialdemokratiet... Vi fjerner derfor alle indregnede besparelser i budgettet. Det vil sige at udmøntningskataloget fjernes helt, og at det dermed også er slut med den årlige 0,5% udsultning af vores velfærd.
3. Basisbudgettet forholder sig ikke til om udligningsreformen netto vil betyde en forbedring af økonomien i Randers. Basisbudgettet inddrager kun to store meget negative vurderede poster. Både Oman og Hansen har beklaget sig over, hvor mange flere penge den relativt fattige Randers kommune ville have, hvis den kommunale udligning var mere retfærdig. En mere retfærdig udligning er netop formålet med udligningsreformen, så vi regner med et positivt nettoresultat. Vi prøver med forsigtigt at regne med 30 mio til Randers Kommune, indfaset med 10 mio om året 2021-2023.
4. KL aftalerne? Dette års KL-aftale kunne akkurat holde stand mod det demografiske træk - alligevel forbedrer 2019 aftalen varigt budgettet med over 28 mio på drift-service. Enhver ved, at regeringen har indrømmet at aftalen er meget langt fra "en ny retning". Mon så ikke vi skal indregne en sandsynlig effekt af de kommende års KL-aftaler i budgettet? Det har vi gjort med varigt 25 mio i 2021 og igen med 25 mio i valgåret 2023. Vi glemte endda at regne med et varigt løft også i 2022. Kort sagt - igen et meget forsigtigt og sandsynligvis undervurderet beløb.
Ovenstående betyder et politisk realistisk basisbudget, hvor den årlige 0,5% rammebesparelse er væk. Væk er også alle de øvrige besparelser i udmøntningskataloget. Og vi vil med ovenstående forudsætninger opfylde styringsmålet om økonomisk balance i 2020 og en kassebeholdning på 150 millioner i 2023.
Og det er FØR vi begynder at se på fx øget dækningsafgift, skatteforbedringer. Det er FØR vi kigger på de cirka 180 mio der indregnes / skjules via Økonomiudvalgets demografipulje. Det er også FØR vi kigger på rigtige effektiviseringer, der kan frigøre midler til mere velfærd og større bæredygtighed og biodiversitet i hele kommunen.
Borgerne i Randers blev (også) i år snydt i et parti-taktisk spil med vanvittige og fuldstændigt unødvendige menneskelige omkostninger. Kun Enhedslisten, og de to lokallister Beboerlisten og Velfærdslisten, stod fast på både at hæve kommunens indtægter og forbedre velfærden. Det burde S og SF også have gjort - og så ville der have været et solidt flertal for en ny og bedre retning i Randers Kommune.
Det håber jeg, at borgerne i Randers Kommune husker ved næste valg, så vi kan få ændret styrkeforholdet i det solide rødligt-grønlige flertal, som S, SF, VL, BL og Enhedslisten repræsenterer.
Debat
Budget-besparelserne er unødvendige
DebatMandag 4. november 2019 kl. 15:02
Læserbrev af Kalle Nielsen, Medlem af Enhedslistens budgetforhandlergruppe. Scandiagade 14, Randers.
En markant og mere retfærdig forbedring af velfærden og klimaet i Danmark. Det er det, som Enhedslisten står for og kæmper for hver dag.
En ny retning for velfærden og klimaet i Danmark. Det gav et stort flertal af vælgerne ved sidste valg regeringen og dens støttepartier et solidt mandat til at finde sammen om og gøre til virkelighed. Hvorfor indeholder dette års budget i Randers så alle disse kyniske nedskæringer?
Var det nødvendigt at spare? Nej, det var helt unødvendigt, hvis man havde tiltro til regeringen og dens støttepartier. Det har vi i Enhedslisten - og derfor stemmer vi naturligvis ikke for dette kyniske og valgstrategiske nedskæringsbudget.
Situationen er, at Randers Kommune i 2020 i basisbudgettet har en budgetkassebeholdning på 268 millioner - det er 118 mio mere end målet for gennemsnitlig kassebeholdning. Og det er endda før vi kigger på de i basisbudgettet indregnede/skjulte opsparingspuljer til Klimabro/Byen under vandet og økonomiudvalgets demografipulje.
Tror "Socialdemokratiet Randers" virkelig på, at "Socialdemokratiet Regering" vil forringe kommunens økonomi med hundredevis af millioner kroner de næste fire år? Det er jo komplet politisk urealistisk, hvis regeringen skal gå styrket ud af næste valg. Derfor er dette budgets besparelser både kyniske og helt unødvendige.
Lad os prøve at lægge et politisk realistisk basisbudget.
1. Den indlagte 0,5% (20 mio) årlige besparelse på velfærd i 2019 vil vi ikke finde os i, så vi tilbagefører 20 mio fra opsparing til 2020 budgettet.
2. Besparelserne er som nævnt unødvendige, hvis Socialdemokratiet tror på Socialdemokratiet... Vi fjerner derfor alle indregnede besparelser i budgettet. Det vil sige at udmøntningskataloget fjernes helt, og at det dermed også er slut med den årlige 0,5% udsultning af vores velfærd.
3. Basisbudgettet forholder sig ikke til om udligningsreformen netto vil betyde en forbedring af økonomien i Randers. Basisbudgettet inddrager kun to store meget negative vurderede poster. Både Oman og Hansen har beklaget sig over, hvor mange flere penge den relativt fattige Randers kommune ville have, hvis den kommunale udligning var mere retfærdig. En mere retfærdig udligning er netop formålet med udligningsreformen, så vi regner med et positivt nettoresultat. Vi prøver med forsigtigt at regne med 30 mio til Randers Kommune, indfaset med 10 mio om året 2021-2023.
4. KL aftalerne? Dette års KL-aftale kunne akkurat holde stand mod det demografiske træk - alligevel forbedrer 2019 aftalen varigt budgettet med over 28 mio på drift-service. Enhver ved, at regeringen har indrømmet at aftalen er meget langt fra "en ny retning". Mon så ikke vi skal indregne en sandsynlig effekt af de kommende års KL-aftaler i budgettet? Det har vi gjort med varigt 25 mio i 2021 og igen med 25 mio i valgåret 2023. Vi glemte endda at regne med et varigt løft også i 2022. Kort sagt - igen et meget forsigtigt og sandsynligvis undervurderet beløb.
Ovenstående betyder et politisk realistisk basisbudget, hvor den årlige 0,5% rammebesparelse er væk. Væk er også alle de øvrige besparelser i udmøntningskataloget. Og vi vil med ovenstående forudsætninger opfylde styringsmålet om økonomisk balance i 2020 og en kassebeholdning på 150 millioner i 2023.
Og det er FØR vi begynder at se på fx øget dækningsafgift, skatteforbedringer. Det er FØR vi kigger på de cirka 180 mio der indregnes / skjules via Økonomiudvalgets demografipulje. Det er også FØR vi kigger på rigtige effektiviseringer, der kan frigøre midler til mere velfærd og større bæredygtighed og biodiversitet i hele kommunen.
Borgerne i Randers blev (også) i år snydt i et parti-taktisk spil med vanvittige og fuldstændigt unødvendige menneskelige omkostninger. Kun Enhedslisten, og de to lokallister Beboerlisten og Velfærdslisten, stod fast på både at hæve kommunens indtægter og forbedre velfærden. Det burde S og SF også have gjort - og så ville der have været et solidt flertal for en ny og bedre retning i Randers Kommune.
Det håber jeg, at borgerne i Randers Kommune husker ved næste valg, så vi kan få ændret styrkeforholdet i det solide rødligt-grønlige flertal, som S, SF, VL, BL og Enhedslisten repræsenterer.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat