Erhverv

Black Friday-stemning i juni: Danskerne går shop-amok online under helligdagene

Pakkepresset hos PostNord er eksploderet i juni, hvor danskernes e-handel er gået amok under helligdagene. Mængderne minder om Black Friday – og det vidner om en ny digital shoppeadfærd, der kun går én vej.

Black Friday-stemning i juni: Danskerne går shop-amok online under helligdagene
(foto: PostNord)
Rikke Lund
Af Rikke Lund 18. juni 2025

Sommerens overraskelse: Pakkekaos som i november

Danskerne har i juni skabt et massivt tryk på PostNord, som melder om pakkevolumener, der minder om det vilde julehandelsniveau efter Black Friday. Det sker, selvom vi stadig befinder os i årets første sommermåned.

PostNord håndterer i øjeblikket 25 procent flere pakker sammenlignet med juni sidste år. Den store stigning skyldes især danskernes intense nethandel under helligdagene som Grundlovsdag og pinsen.

Ifølge PostNords pressechef, Isabella Beck Jørgensen, viser tallene, at danskerne har taget e-handel til sig på et niveau, der overrasker selv de erfarne logistikfolk: “At vi i de spæde sommermåneder pludselig oplever mængder, som vi kender det fra Black Friday, vidner om et fortsat stigende e-handelsmarked i Danmark.”

E-handel er blevet hverdag

Ifølge PostNords nyeste E-barometer har hele 8 ud af 10 danskere handlet online den seneste måned. Og tendensen stopper ikke der – lige så mange har i løbet af det seneste år også klikket varer hjem fra internationale webshops, hvor Kina, Tyskland og Sverige topper listen.

Det er tydeligt, at onlinehandel ikke længere er forbeholdt særlige kampagnedage som Black Friday. Det er blevet en naturlig og fast del af danskernes hverdag.

PostNord reagerer med weekendlevering

Det stigende pres får PostNord til at tænke nyt. For at imødekomme efterspørgslen og sikre rettidig levering udvider de nu deres service i udvalgte områder med weekendlevering:

“Vi har ligeledes valgt at køre ud med home-pakker i udvalgte områder både lørdag og søndag, så alle kan få deres pakker til tiden,” forklarer Isabella Beck Jørgensen.

Samtidig investeres der i at udvide netværket af pakkebokse og pakkeshops, så forbrugerne lettere kan hente deres varer, uanset hvor i landet de bor.