Del på Facebook Print siden
Søndag 7. februar 2021 kl. 12:48
.
Af: Jan Lærke Randers
Nu når vores byråd er så opsatte på at berige Kristrup og
Dronningborg/nordbyen med en masse tung trafik, som konsekvens af en ”klimabro” eller rettere en dæmning midt i byen, er der her et alternativt forslag til dæmningen.
Se forslaget her
Vores byråd har jo med deres ellers så skarpe fokus på dæmningen, ikke kunnet se at der ikke er adgang for skibe og både i havnen.
Desværre har byrådspolitikerne heller ikke opdaget sammenhængen mellem det andet havneprojekt de har arbejdet med, Byen til Vandet. At ved at lave denne dæmning, spærres adgangsvejen til havnen.
De har ikke engang luret, at Dannebrog ikke kan anløbe Dronningekajen, og de derfor ikke kan blive fotograferet når de inviteres til middag ved officielle besøg af regenten.
På de fine modeller, vi sikkert har betalt en mindre formue for at få fremstillet, som står på havnen. Her kan man ellers se der er sejlbåde inde i havnebassinet. Man kan så bare undres, hvor de kommer fra.
Måske de ikke nåede ud, da dæmningen blev opført?
Men en alternativ til dæmningen kunne være en akvædukt som der også er foreslået, i forbindelse med opførelsen af Refshale halvøen.
En sådan konstruktion er både billigere og nemmere at lave.
I Randers’s tilfælde, kan der monteres en låge der kan lukkes ved ekstremt højvande. Selve akvædukten kan fremstilles et andet sted, og sejles ind til stedet hvor vejen skal være.
Her kan den sænkes ned på plads, og vejen til og fra kan anlægges.
I princippet kan akvædukten laves i Polen eller Litauen, og sejles hertil.
Det er jo tydeligt at byrådet er glade for udenlandsk arbejdskraft. Se bare da det nye badeland blev opført.
Laves der sådan en akvædukt, åbner det også mulighed for at flytte lystbådehavnene, med alle de forskellige sejlklubber, ind i havnebassinet.
Så vil der komme liv på havnen som de så gerne vil have i byrådet. (Undtagen når de snakker dæmning altså.) En måde mere, at skaffe liv og miljø på havnen, vil være et huslejeloft på alle lejemål i stueetagerne i de bygninger der er, eller bliver opført.
Hvis der er en lav kvadratmeterpris vil det åbne mulighed for iværksættere at åbne noget nyt.
Det vil ikke kun være banker, forsikringsselskaber og advokater der har råd til at være der. Ikke et ord om et affolket Østervold.
Debat
Alternativt forslag til dæmningen
DebatSøndag 7. februar 2021 kl. 12:48
.
Af: Jan Lærke Randers
Nu når vores byråd er så opsatte på at berige Kristrup og
Dronningborg/nordbyen med en masse tung trafik, som konsekvens af en ”klimabro” eller rettere en dæmning midt i byen, er der her et alternativt forslag til dæmningen.
Se forslaget her
Vores byråd har jo med deres ellers så skarpe fokus på dæmningen, ikke kunnet se at der ikke er adgang for skibe og både i havnen.
Desværre har byrådspolitikerne heller ikke opdaget sammenhængen mellem det andet havneprojekt de har arbejdet med, Byen til Vandet. At ved at lave denne dæmning, spærres adgangsvejen til havnen.
De har ikke engang luret, at Dannebrog ikke kan anløbe Dronningekajen, og de derfor ikke kan blive fotograferet når de inviteres til middag ved officielle besøg af regenten.
På de fine modeller, vi sikkert har betalt en mindre formue for at få fremstillet, som står på havnen. Her kan man ellers se der er sejlbåde inde i havnebassinet. Man kan så bare undres, hvor de kommer fra.
Måske de ikke nåede ud, da dæmningen blev opført?
Men en alternativ til dæmningen kunne være en akvædukt som der også er foreslået, i forbindelse med opførelsen af Refshale halvøen.
En sådan konstruktion er både billigere og nemmere at lave.
I Randers’s tilfælde, kan der monteres en låge der kan lukkes ved ekstremt højvande. Selve akvædukten kan fremstilles et andet sted, og sejles ind til stedet hvor vejen skal være.
Her kan den sænkes ned på plads, og vejen til og fra kan anlægges.
I princippet kan akvædukten laves i Polen eller Litauen, og sejles hertil.
Det er jo tydeligt at byrådet er glade for udenlandsk arbejdskraft. Se bare da det nye badeland blev opført.
Laves der sådan en akvædukt, åbner det også mulighed for at flytte lystbådehavnene, med alle de forskellige sejlklubber, ind i havnebassinet.
Så vil der komme liv på havnen som de så gerne vil have i byrådet. (Undtagen når de snakker dæmning altså.) En måde mere, at skaffe liv og miljø på havnen, vil være et huslejeloft på alle lejemål i stueetagerne i de bygninger der er, eller bliver opført.
Hvis der er en lav kvadratmeterpris vil det åbne mulighed for iværksættere at åbne noget nyt.
Det vil ikke kun være banker, forsikringsselskaber og advokater der har råd til at være der. Ikke et ord om et affolket Østervold.
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat