Erhverv
Aarhus Airport redningsplan med investor tættere på virkelighed
Aarhus Airport, Østjyllands udfordrede lufthavn, er nu et skridt nærmere en økonomisk redning, efter byrådene i Aarhus, Syddjurs og Norddjurs kommuner har godkendt en investeringsaftale.
En endnu unavngiven international investor står klar til at skyde 120 millioner kroner i lufthavnen, der længe har kæmpet for sin overlevelse.
En betinget aftale
I november 2024 annoncerede Aarhus Airport, at der var indgået en betinget aftale med en investor, der vil overtage aktiemajoriteten i lufthavnen. Siden har de tre ejerkommuner forhandlet for at få detaljerne på plads. Godkendelsen fra byrådene er et væsentligt skridt, men aftalen bliver først endeligt bindende, når kontrakten er underskrevet – forventet inden udgangen af februar 2025.
Den nye investor vil eje 51 % af lufthavnen, mens de tre kommuner beholder de resterende aktier. Minoritetsaktionæren Staus A/S træder helt ud af ejerkredsen.
Lufthavnens udfordringer
Aarhus Airport har i årevis været plaget af økonomiske vanskeligheder og har kæmpet for at tiltrække tilstrækkeligt med passagerer til at opnå økonomisk bæredygtighed. Underskuddet for 2023 lød på hele 83 millioner kroner, hvilket for alvor pressede lufthavnens kassebeholdning. Allerede i april 2024 måtte bestyrelsesformanden advare ejerkommunerne om, at kassen ville være tom inden årets udgang uden en økonomisk indsprøjtning.
Tilbage i 2019 blev der skudt 200 millioner kroner ind i lufthavnen fra ejerkommunerne med en klar forventning om, at en privat investor ville træde til med yderligere kapital. Denne løsning ser nu ud til at være inden for rækkevidde, omend den endelige aftale stadig venter på underskrift.
Lokale perspektiver
For Randers og det omkringliggende område har Aarhus Airports skæbne også betydning. Selv om lufthavnen ligger på Djursland, fungerer den som en vigtig transporthub for hele Østjylland. For erhvervslivet i Randers kan en revitaliseret lufthavn med forbedrede forbindelser tiltrække nye kunder og investeringer til regionen. Samtidig kan flere flyafgange også gavne private rejsende, der ønsker lettere adgang til internationale destinationer.
Det store spørgsmål er dog, om investeringen og det nye ejerskab kan vende lufthavnens økonomiske nedtur. Flere borgere og politikere har udtrykt bekymring for, om kommunernes fortsatte engagement kan ende som en økonomisk byrde, hvis den nye investor ikke formår at vende udviklingen.
Håb for fremtiden
Ifølge lufthavnens bestyrelsesformand, Lars Dige Knudsen, går alt efter planen. Optimismen er forsigtig, men aftalen med investoren repræsenterer en sjælden mulighed for at sikre Aarhus Airports fremtid. Med en deadline i februar er der ikke lang tid til at se, om redningsplanen bliver en realitet.
For nu kan østjyderne håbe, at 2025 bliver året, hvor Aarhus Airport finder vej ud af turbulensen og bliver en mere stabil og attraktiv del af regionens infrastruktur.
Kilde: Aarhus Stiftstidende