Nyheder
Ny kampagne sætter fokus på forældres alkoholkultur
Sundhedsstyrelsen opfordrer forældre til at tænke over de signaler, de giver deres teenagere
Sundhedsstyrelsen lancerer nu en ny kampagne, der med humor og genkendelige situationer skal få forældre til at reflektere over deres egen rolle i de unges forhold til alkohol. Kampagnen “Hvilken alkoholkultur giver du videre?” er rettet mod forældre til 12-18-årige og sætter spot på, hvordan voksne – ofte uden at vide det – kan være med til at forme unges alkoholvaner.
Når gode intentioner sender forkerte signaler
Fra at spænde cykelhjelmen til at stoppe for rødt – der er meget, vi som voksne forsøger at lære vores børn. Men når det gælder alkohol, kan forældre nemt komme til at sende signaler, der går imod egne ønsker for de unge.
”Vores måde at tale om alkohol på betyder mere, end de fleste tror. Forældre spiller en afgørende rolle for, hvornår børn og unge begynder at drikke, og hvor meget de drikker. Kort sagt er de voksnes vaner med til at forme de unges – bevidst eller ubevidst. Heldigvis ser vi en positiv udvikling, hvor unge drikker mindre end tidligere – en udvikling, som vi voksne har ansvaret for at være med til at styrke,” siger Maja Bæksgaard Jørgensen, sektionsleder i Sundhedsstyrelsen.
Kampagnen skal derfor sætte gang i en samtale om de små handlinger, der betyder mere, end man tror – eksempelvis når forældre selv foreslår alkohol til festen eller skænker en øl ved konfirmationen.
Læs også:
En kultur, der kan ændres
Målet er ikke at pege fingre, men at hjælpe forældre med at blive bevidste rollemodeller.
”Vi ved godt, det kan være svært, og der er meget, vi skal lære vores børn og unge, samtidig med at vi måske selv har nogle andre oplevelser end dem, vi gerne vil give udtryk for. Men kultur er ikke hugget i sten, og jeg synes, vi skylder vores børn og unge en festkultur, hvor det er lettere at sige nej – og med denne kampagne ønsker vi at starte en samtale om hvordan, og hvilken kultur vi bevidst eller ubevidst er med til at skubbe på,” siger Maja Bæksgaard Jørgensen.
Danske unge drikker mest i Europa
Tallene viser, at alkohol fortsat fylder meget i danske unges liv:
- 90 % af de unge i 9. klasse har prøvet at drikke alkohol (Europa: 73 %).
- 55 % har drukket fem eller flere genstande ved samme lejlighed inden for den seneste måned.
- 36 % af 9.-klasses-eleverne har været fulde inden for den seneste måned.
- 59 % af 15-25-årige har oplevet pres fra venner om at drikke alkohol.
- Tidlig og høj alkoholindtagelse øger risikoen for ulykker, vold, uønsket sex, dårligere skolepræstationer og senere afhængighed.
Samtidig viser forskning, at unge drikker mindre, når de tilbringer mere tid med deres forældre.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger
- Unge under 18 år frarådes at drikke alkohol.
- Voksne bør højst drikke 10 genstande om ugen og højst 4 på én dag.
Kampagnen rulles ud i uge 47-49
Kampagnen, som er finansieret af de såkaldte alkopopsmidler, består af film, fiktive sms-tråde og samarbejder med blandt andre Anders Hemmingsen og Besked fra Aula. Materialet bliver vist på Facebook og Instagram i løbet af uge 47-49.
Formålet er klart: at give ungdommen en festkultur, hvor det er lettere – og mere accepteret – at sige nej til alkohol.
Læs også: