Nyheder
Coops medlemmer vælger: Mere dansk og lokalt
Medlemmernes afstemning sender klar besked – Coop vil nu styrke mindre danske producenter
Knap 60.000 medlemmer af Coop har sat deres kryds i virksomhedens første store medlemsafstemning om, hvilken mærkesag der skal præge arbejdet i 2026. Et klart flertal på 43,5 procent har valgt temaet “Mere dansk og lokalt” – og resultatet får nu konkret betydning for både foreningen og butikkerne.
Støtte til lokale producenter
Med resultatet vil Coop fremover fokusere på at hjælpe mindre danske producenter og gøre det lettere at finde lokale varer på hylderne i kædens butikker – fra Brugsen og SuperBrugsen til Kvickly og 365discount.
– “Vores medlemmer vil rigtig gerne have flere varer fra danske og lokale producenter. Og vi vil rigtig gerne sælge flere danske varer,” siger Thor Skov Jørgensen, administrerende direktør i Coop.
Han fortæller, at ambitionen både er at udvide sortimentet og at støtte små leverandører i at vokse og kunne levere til flere butikker.
Læs også:
Første afstemning af sin slags
Det er første gang, Coop har ladet medlemmerne vælge en mærkesag på denne måde.
– “Så vidt jeg ved, er vi den første andels- og medlemsejede virksomhed, der på den her måde lader medlemmerne få indflydelse helt ud i butikkerne,” siger Pernille Skipper, formand for foreningen Coop amba.
Hun mener, at resultatet viser en tydelig tendens i tiden:
– “I en mere utryg verden søger vi mod det lokale og det nære.”
En del af Coops DNA
Ifølge Pernille Skipper passer den valgte mærkesag naturligt ind i Coops historie.
– “Det danske og det lokale er i Coops DNA. Vi er ejet af to millioner danskere, og Coop er startet som en masse lokale brugsforeninger. Vi har stadig det største netværk af butikker i de små byer og over hele landet,” siger hun.
Hun peger på, at valget ikke kun handler om varer, men også om en grundlæggende holdning:
– “Resultatet kan ses som et udtryk for, at danskerne gerne vil handle lokalt, støtte hinanden og sikre, at vi kan selv.”
Skal bygge videre på gode erfaringer
Coop har allerede erfaring med at udvikle lokale leverandører gennem samarbejder som Thise Mejeri og Fejø Frugt. Fremover skal det arbejde styrkes og systematiseres.
Virksomheden uddeler desuden hvert år priser til mindre producenter i samarbejde med kokkekonkurrencen “Sol over Gudhjem”, og det arbejde skal nu have endnu større vægt.
– “Ofte sælger vi allerede så meget fra de mindre producenter, som de kan nå at producere. Derfor handler det også om at hjælpe dem med at udvikle sig og opskalere deres forretninger,” siger Thor Skov Jørgensen.
En ny vej for medlemsindflydelse
Med afstemningen har Coop taget et nyt skridt i retning af større medlemsindflydelse, og foreningen vil nu arbejde for bedre rammevilkår for danske producenter – både politisk og praktisk.
Som Pernille Skipper udtrykker det:
– “Det her viser, at medlemmernes stemme kan flytte noget. Og at vi står stærkere, når vi står sammen om det nære.”
Læs også: