Nyheder
Rekordmange danskere vil have lavere moms på frugt og grønt
Stigende fødevarepriser får opbakningen til momsnedsættelse til at slå rekord – 86 procent af danskerne bakker nu op
Et rekordstort flertal af danskerne ønsker lavere moms på frugt og grønt. Det viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse, som dokumenterer, at hele 86 procent af befolkningen støtter forslaget – det højeste tal siden målingerne begyndte i 2018.
Stigning på bare ét år
Ifølge Coop Analyse er opbakningen vokset markant det seneste år. Den udvikling hænger ifølge Coop amba’s formand, Pernille Skipper, tæt sammen med de stigende priser på mange fødevarer.
”Lavere moms på frugt og grønt vil ikke kun lette presset på danskernes pengepung, men også gavne både klima, sundhed og danske producenters vilkår. Et meget stort og voksende flertal af danskerne er enige. Det bør regeringen lytte til,” siger Pernille Skipper.
Læs også:
Bred opbakning fra sundheds- og miljøorganisationer
Coop amba arbejder nu sammen med Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Danmarks Naturfredningsforening og Gasa Odense om en fælles appel til regeringen. De opfordrer politikerne til at forpligte sig til at sænke momsen på frugt og grønt, så snart det er teknisk muligt.
”Et rekordstort flertal af danskerne siger det samme som de største sundhedsorganisationer, grønne organisationer, de danske frugt- og grøntavlere samt store sociale organisationer. Prisen på frugt og grønt skal ned. Og det er altså også en politisk opgave,” siger Pernille Skipper.
Hellere grøntsager end chokolade
Undersøgelsen viser også, at danskerne foretrækker lavere moms på frugt og grønt frem for andre varer. Tre gange så mange nævner frugt og grønt som kaffe, mens otte gange flere peger på frugt og grønt end på chokolade og slik.
”Regeringen vil sænke afgiften på chokolade. Det er jeg såmænd ikke modstander af. Men vi synes egentlig, at man burde starte med momsen på frugt og grønt, i stedet for at gemme sig bag tekniske undskyldninger,” siger Pernille Skipper.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af YouGov for Coop Analyse i slutningen af september 2025. I alt deltog 1.013 danskere i alderen 18-74 år. Data er vægtet på køn, alder og geografi og repræsenterer den danske befolkning.
Læs også: