Nyheder

Ungekampagne vender tilbage i nattelivet: HØRT er klar til at lytte

Rådgivningslinjen HØRT ruller endnu engang ud i det danske natteliv for at møde unge, hvor de er – også når festen er slut.

Maria Just
Af Maria Just 15. oktober 2025

Når natten falder på, og mange sover, søger unge i stigende grad støtte hos Børns Vilkårs anonyme rådgivningslinje HØRT. Her fylder tunge emner som konflikter i forhold, selvmordstanker og vold langt mere end i dagtimerne.

Derfor genoptager Børns Vilkår for andet år kampagnen “HØRT i natten”, der skal minde unge om, at der altid er en voksen, der lytter – også på de sene timer.

Kampagnen vokser landsdækkende

I år deltager dobbelt så mange steder som sidste år, og kampagnen kan nu ses på mere end 250 lokationer i hele landet. Her møder unge HØRT på garderobemærker, plakater og klistermærker på blandt andet spillesteder, gymnasier, barer og natklubber.

”Vi er i nattelivet for at være, hvor mange unge er. Det er ikke nødvendigvis til koncerten eller gymnasiefesten, at de har brug for en samtale med os, men mange unge tager et billede af deres garderobemærke, og så ligger HØRT som en påmindelse, når de dagen efter kigger i kamerarullen. Der er meget på spil i ungdomslivet, og for flere kan tanker blive større i de sene timer, og lige dér vil vi vise, at vi er der,” siger Andreas Ohrt, børnefaglig konsulent i Børns Vilkår.

Mistrivsel fylder mere blandt unge

HØRT henvender sig til unge mellem 15 og 24 år og adskiller sig dermed fra BørneTelefonen. Ifølge Børns Vilkår handler 40 procent af samtalerne hos HØRT om psykisk mistrivsel – herunder selvskade, ensomhed, stress og selvmordstanker. Til sammenligning gælder det 31 procent af samtalerne hos BørneTelefonen.

”Unge står med mange store valg, og er samtidig ved at løsrive sig fra familien for i højere grad at stå på egne ben. De prøver sig selv og deres grænser af med fx alkohol og stoffer. De løber ind i konflikter med venner, forældre, kærester og eks-kærester. Fra samtaler på HØRT ved vi, at tanker om at blive afvist, accepteret, forelsket og droppet fylder. Vi ved også, at mange unge går alene med de svære tanker. Og det kan forstærke følelser som skam og ensomhed. Derfor skal flere unge kende HØRT – det er jo deres rådgivningslinje,”
siger Andreas Ohrt.

Døgnåben hjælp – både online og i nattelivet

Rådgivningen er gratis, anonym og åben døgnet rundt, bemandet af frivillige rådgivere. Sidste år havde HØRT knap 5.500 samtaler med unge.

Kampagnen suppleres desuden af en digital indsats på Børns Vilkårs sociale medier, som skal nå endnu flere unge, der kunne have brug for en lyttende voksen.

Fakta om HØRT

  • Målgruppe: Unge i alderen 15–24 år
  • Antal samtaler det seneste år: ca. 5.500
  • 40 % af samtalerne handler om psykisk mistrivsel
  • Rådgivningen er gratis, anonym og døgnåben
  • Kampagnen ”HØRT i natten” er tidligere prisvinder ved Creative Circle og Rambukken