Nyheder

Nyt forskningsprojekt skal kortlægge unges interesse for naturfag i rigsfællesskabet

Forskere fra Danmark, Grønland og Færøerne går sammen om stor undersøgelse støttet af Novo Nordisk Fonden

Maria Just
Af Maria Just 7. oktober 2025

Et nyt forskningssamarbejde skal give svar på, hvordan unge i Danmark, Grønland og på Færøerne ser på naturfag og teknologi. Projektet, der har fået navnet ROSES – Relevance of Science Education Second, ledes af Professionshøjskolen Absalon i samarbejde med Københavns Universitet og støttes af Novo Nordisk Fonden med knap 4,9 millioner kroner.

Skal måle udviklingen siden 2003

ROSES bygger videre på den internationale ROSE-undersøgelse fra 2003, hvor 40 lande deltog – denne gang er 50 lande med. Undersøgelsen fokuserer ikke på elevernes karakterer, men på deres holdninger, værdier og interesser inden for naturfag og teknologi.

Fra 2025 til 2028 skal forskere indsamle data fra 14- til 16-årige skoleelever i hele rigsfællesskabet for at undersøge, hvordan interessen for naturfag har ændret sig de seneste 20 år.

“Det bliver særligt interessant at følge udviklingen siden den oprindelige ROSE-undersøgelse, hvor det stod klart, at unges syn på naturfag varierede markant. Dengang sagde mange, at naturfag er vigtigt, men ‘ikke noget for mig’, og der var tydelige kønsforskelle. Ved at sammenligne de to studier kan vi se, om tiltagene for at fremme interesse for naturvidenskab og teknologi har haft effekt, og om de unges interesse for naturfag i skolen er blevet mere positiv – eller om vi skal gentænke undervisningen,” siger Anders Vestergaard Thomsen, lektor og projektleder ved Professionshøjskolen Absalon.

Grønland og Færøerne er med fra start

I modsætning til i 2003 deltager både Grønland og Færøerne officielt i projektet denne gang. Omkring 1.000 elever fra Danmark, 700 fra Færøerne og 800 fra Grønland skal besvare spørgeskemaer, når dataindsamlingen begynder i 2026.

“Selvom Færøerne ikke deltog formelt i den oprindelige ROSE-undersøgelse, blev spørgsmålene alligevel besvaret nogle år senere af både elever og lærerstuderende. Svarene viste en markant kønsforskel i interessen for naturfaglige emner – især inden for fysik, kemi og teknik – men også, at eleverne ofte udviste større naturfaglig interesse end de lærerstuderende. I den nye undersøgelse ser vi frem til at udforske, hvordan disse forskelle har udviklet sig over tid, og hvilke tiltag der muligvis kan fremme naturfagene i skolen,” fortæller Erla Olsen, lektor ved Universitetet på Færøerne.

Viden på tværs af lande og kulturer

Forskerne håber, at projektet vil give ny indsigt i, hvordan unge oplever naturfag både i og uden for skolen – og hvordan oplevelser i naturen og med teknologi påvirker deres interesse.

“Vi håber, at undersøgelsen kan være med til at kaste lys over unges interesse for naturvidenskab bredt set, men også hvordan mere uformelle oplevelser med natur og naturvidenskab får betydning. Herudover bliver det spændende at blive klogere på både hvordan naturvidenskab har betydning for unge på tværs af rigsfællesskabet, men især hvordan interesse for naturvidenskab har ændret sig siden første ROSE-undersøgelse, med henblik på mulige justeringer af læreplanen og eventuelt også undervisningen på læreruddannelsen,” siger Lars O. Demant-Poort, lektor ved Grønlands Universitet.

Resultater præsenteres i 2027

Projektet gennemføres som et fælles forskningssamarbejde, hvor data ejes lokalt, men analyseres i fællesskab. Forskere fra Danmark vil besøge kolleger i Grønland og på Færøerne for at udveksle erfaringer og viden om naturfagsundervisning.

De første resultater forventes præsenteret i 2027 på de internationale konferencer NARST og ESERA.

Fakta

  • Projekt: ROSES – Relevance of Science Education Second
  • Periode: 2025–2028
  • Deltagende lande: Danmark, Grønland og Færøerne
  • Bevillingsgiver: Novo Nordisk Fonden
  • Formål: Kortlægge unges holdninger til naturfag og teknologi
  • Omfang: 50 lande deltager globalt