Biler og motor
Vinterdæk på glatis: Hver tredje dumper i ny test – Nyt lovkrav stiller krav til vinterkørsel
Fra denne vinter er det slut med at køre på sommerdæk, når vejene er dækket af sne og sjap. Et nyt lovkrav betyder, at danske bilister skal bruge vinter- eller helårsdæk, hvis der er vinterføre. Overholdes kravet ikke, koster det en bøde på 1.000 kroner pr. dæk.
Hver tredje dumper i test
Samtidig viser en ny test fra FDM, at der er store forskelle på de vinterdæk, der findes på markedet. I alt er 31 dæk i størrelsen 225/40 R18 blevet testet i samarbejde med europæiske bilklubber. Dæk i denne kategori bruges blandt andet til modeller som Skoda Octavia, VW Golf, Kia Ceed samt Mercedes A- og B-klasse.
Resultatet er bekymrende: Hele 12 dæk dumper, mens 10 klarer sig gennemsnitligt. Kun en mindre del lever op til de højeste standarder. Det er især egenskaberne på våd vej, der adskiller de bedste dæk fra de dårligste.
”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i dyb sne, men i lige så høj grad på tør og især våd vej ved lave temperaturer. Det er særligt vigtigt herhjemme, hvor vintervejene ofte er mere våde end hvide. Derfor er det også bekymrende, at hele 12 dæk falder igennem på netop det,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Læs også:
Bremseforsøg afslører store forskelle
Forskellene træder især frem i bremsetesten på våd vej. Her skulle det dårligste dæk, Syron Everest 2, bruge 47,1 meter på at bremse fra 80 km/t til stilstand. Til sammenligning klarede Goodyear UltraGrip Performance 3 samme manøvre på blot 31,7 meter.
Det svarer til, at bilen med Syron-dækket stadig havde en hastighed på næsten 46 km/t i det øjeblik, hvor bilen med Goodyear-dæk stod helt stille.
Miljø og slid indgår også i vurderingen
Ud over køreegenskaberne vurderer testen dækkenes miljøprofil, herunder levetid, slidstyrke, støj og rullemodstand. Også produktionsstedet indgår i vurderingen.
Ifølge FDM er det især kendte dækproducenter, der leverer de bedste resultater. I den anden ende findes primært billigere budgetmærker fra Kina, som klarer sig dårligere.
”Et spørgsmål om sikkerhed”
FDM ser positivt på, at lovkravet nu er trådt i kraft, men understreger, at bilister skal vælge med omtanke.
”FDM har længe efterlyst regler for, at man skal køre på vinteregnede dæk i vinterføre. Helt som man har det i flere andre lande. Det er positivt, at det nu er blevet et lovkrav. For mange betyder det, at der nu ikke er nogen vej uden om at skifte til vinterdæk eller helårsdæk. Men som testen med al tydelighed viser, er der stor forskel på dæk, og markedet kan være svært at overskue. Derfor anbefaler vi, at man dykker ned i en test som vores,” siger Søren W. Rasmussen.
Han tilføjer:
”Vigtigst er, at man vælger et dæk, som har gode egenskaber på især våde og glatte veje. I en kritisk situation er et godt vejgreb helt afgørende. Det er et spørgsmål om sikkerhed, og den må man aldrig gå på kompromis med. Heller ikke selvom man kan spare nogle hundrede kroner pr. dæk.”
Gode råd fra FDM
For at hjælpe bilisterne har FDM samlet ni konkrete råd til valg af vinterdæk:
- Tjek, at dækket har symbolerne M+S og 3PMS (3 bjergtinder)
- Sørg for, at dækkene på alle fire hjul har samme produktionsdato
- Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle (se DOT-mærkningen)
- Vælg om muligt de nyeste modeller, som drager fordel af teknologiske forbedringer
- Brug altid fire dæk af samme model og type
- Sørg for en mønsterdybde på mindst 3 mm (lovkravet er 1,6 mm)
- Monter dæk med mest mønster på bagakslen for bedre kørestabilitet
- Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, gerne hver anden uge
- Øg dæktrykket ved tung last i henhold til bilfabrikantens anbefalinger
Flere detaljer og de fulde testresultater kan findes på FDMs hjemmeside, fdm.dk.
Læs også: