Forbruger

Hver femte dansker har oplevet kortspærring – Online svindel er steget markant

Med en kraftig stigning i online svindel er antallet af kortspærringer steget markant. En ny undersøgelse viser, at op mod hver femte dansker har fået spærret deres kort mindst én gang de seneste tre år.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 20. september 2025

Flere og mere kreative svindelforsøg

Svindel på nettet er ikke alene blevet hyppigere, men også mere avanceret. Det har ført til, at bankerne og Nets oftere spærrer kunders kort for at beskytte dem mod økonomisk tab.

I en undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland, svarer hver femte dansker, at de inden for de seneste tre år har oplevet en kortspærring på grund af mistanke om svindel.

Stærkt stigende antal spærringer

Også i Sparekassen Kronjylland ser man en tydelig udvikling. Her oplever man en markant stigning i antallet af kortspærringer foretaget af Nets.

Siden januar 2023 og indtil juli 2025 har vi næsten set en firedobling i antallet af kort, som Nets spærrer for vores kunder. Det hænger tæt sammen med, at antallet af svindelsager i samme periode er eksploderet, fortæller Claus Høegh Poulsen, fraud-specialist i Sparekassen Kronjylland.

Han påpeger dog, at en spærring ikke nødvendigvis betyder, at der er tale om svindel.

Der er ingen tvivl om, at de fleste kortspærringer sker i forbindelse med svindelforsøg. Men der kan også ske præventive kortspærringer, hvis en kunde eksempelvis handler på en mistænkelig måde eller en mistænkelig webshop. Skulle det ske, at der ikke er hold i Nets’ mistanke, aftaler vi som pengeinstitut bagefter med kunden, at vi ophæver Nets’ spærring igen. Så kan kunden igen bruge sit kort, forklarer han.

En nødvendig sikkerhed

Selvom det kan føles frustrerende at stå uden et fungerende kort, understreger forsikringsbranchen, at kortspærringer spiller en vigtig rolle i kampen mod svindel.

Svindel er et stort problem, som skal tages meget seriøst. Svindlere kan udgive sig for at komme fra både banker, forsikringsselskaber eller gennem falske webshops, og derfor er det rigtig positivt, at Nets og bankerne agerer, når de mistænker svindel. Det er vigtigt, at man husker, at kortspærringer sker for at beskytte forbrugerne, også selvom det kan være ærgerligt at stå uden et funktionelt kort i en kortere periode, siger Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige.

Kraftig stigning i svindelsager

Hos Sparekassen Kronjylland har sommeren budt på ekstra travlhed i fraud-afdelingen. Antallet af sager, hvor kunder er blevet udsat for svindel på falske webshops og lignende, er siden januar 2023 steget med over 250 procent.

Fakta om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget i 2025 af YouGov for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland blandt 1009 respondenter.

På spørgsmålet: Har du inden for de seneste tre år fået spærret dit kreditkort af din bank på grund af mistanke om svindel? svarede deltagerne:

  • Ja, én gang: 16%
  • Ja, flere gange: 4%
  • Nej: 80%
  • Ved ikke: 0%