Alarm 112

83-årig kvinde i Hadsund stod imod telefonsvindlere i hele tre timer

Den 83-årig kvinde fra Hadsund blev onsdag aften udsat for et forsøg på telefonsvindel, hvor gerningsmænd udgav sig for både politi og Nets. Svindlerne brugte en kendt metode, hvor de gennem længere samtaler forsøger at presse ofre til at udlevere personlige oplysninger.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 12. september 2025

Den 83-årig kvinde fra Hadsund blev onsdag aften udsat for et forsøg på telefonsvindel, hvor gerningsmænd udgav sig for både politi og Nets. Svindlerne brugte en kendt metode, hvor de gennem længere samtaler forsøger at presse ofre til at udlevere personlige oplysninger.

Ifølge politikommissær Jørn Kresten Nielsen fra Himmerlands Politi blev kvinden først ringet op af en kvinde, der udgav sig for at være fra politiet. Herefter blev hun kontaktet af en mand, som påstod at repræsentere Nets.

Falsk historie om misbrug af bankkonto

Manden forsøgte at overbevise kvinden om, at der var problemer med hendes bankkonto. “Han hævdede, at der blev hævet penge fra kvindens bankkonto, og at han kunne hjælpe med at forhindre yderligere misbrug – hvis blot han fik de nødvendige oplysninger,” fortæller politikommissær Jørn Kresten Nielsen.

Herefter fulgte tre timer, hvor de to gerningsmænd vedholdende forsøgte at presse kvinden til at oplyse sine koder.

Den 83-årige nægtede at udlevere oplysninger

Trods de mange forsøg holdt kvinden stand. Hun nægtede konsekvent at give nogen oplysninger fra sig, og hun undgik dermed at blive franarret penge. “I hele tre timer forsøgte de to bedragere at overtale kvinden til at udlevere personlige koder og oplysninger til hendes bankkonti, understreger politikommissær Jørn Kresten Nielsen.

En kendt svindelmetode

Som Fjordavisen.nu tidligere har skrevet, er der de seneste år set flere tilfælde af denne type svindel i Mariagerfjord Kommune. Falske bankbude, der påstår at være udsendt for at hjælpe, er en udbredt metode blandt tricktyve og telefonsvindlere (læs mere her).

Tillid bliver ofte udnyttet i disse sager, og politiet advarer jævnligt mod fremgangsmåder, hvor kriminelle ringer til borgere og foregiver at være fra officielle myndigheder (se tidligere artikel).

Politiets anbefaling

Politiet opfordrer borgere til aldrig at udlevere personlige oplysninger, koder eller NemID/MitID-oplysninger over telefonen. Man bør afslutte samtalen og selv kontakte sin bank eller politiet, hvis man er i tvivl om henvendelsens ægthed.

“Vi ser desværre, at især ældre borgere bliver kontaktet af svindlere, der forsøger at udnytte deres tillid. Derfor er det vigtigt at være kritisk og altid afvise at give følsomme oplysninger over telefonen,” lyder anbefalingen fra politiet