Forbruger

Regeringen strammer reglerne for markedsføring af usunde føde- og drikkevare målrettet børn

Regeringen har annonceret, at markedsføringsloven skal strammes, så reklamer for usunde føde- og drikkevarer rettet mod børn under 15 år bliver forbudt. Initiativet skal beskytte børn mod markedsføring af blandt andet sodavand, chips og fastfood.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 9. september 2025

Det blev allerede meldt ud i foråret, men nu er arbejdet for alvor i gang. Fremover skal det ikke være muligt for virksomheder eller influencere at henvende sig direkte til børn med reklamer for usunde produkter.

Dialogforum skal sikre praktiske løsninger

Et forbud skal også fungere i praksis. Derfor blev der i dag, tirsdag den 9. september 2025, afholdt første møde i et nyoprettet dialogforum. Her deltager både myndigheder, organisationer og brancheforeninger i drøftelserne om, hvordan lovgivningen bedst kan udformes, så den rammer effektivt uden at få utilsigtede konsekvenser.

Ministerens udmelding

Erhvervsminister Morten Bødskov understreger, at regeringen ønsker at beskytte børn, men samtidig sikre, at reglerne er klare og målrettede.

”Vi har et ansvar for at passe på vores børn. Det er forkert, når virksomheder har målrettet reklamer for chips og sodavand til børn. Derfor har vi også besluttet at stramme lovgivningen på området. Men vi skal gøre det klogt. For det er naturligvis ikke leverpostej og ostehaps, vi sigter mod. Men samtidigt må der ikke være tvivl om, hvilke fødevarer, det er forbudt at reklamere for direkte til børn. Nu har der været afholdt første møde med branchen, for at finde ud af, hvordan vi skruer forbuddet bedst muligt sammen.”

Baggrunden for initiativet

Regeringens tiltag kommer efter, at flere fødevarevirksomheder har brudt branchens eget kodeks. Ifølge reglerne må reklamer for usunde fødevarer ikke målrettes børn under 13 år, men virksomhederne har i deres kampagner benyttet influencere med mange unge følgere netop i denne aldersgruppe.