Biler og motor
Brandvarm bødeblok! Kommuner udskriver rekordmange p-afgifter
De kommunale parkeringsvagter havde et travlt år i 2024. Ifølge FDMs årlige undersøgelse af kommunernes p-indtægter blev der sidste år udskrevet hele 627.825 parkeringsafgifter – næsten 60.000 flere end året før og det højeste antal nogensinde.
FDM: Manglen på pladser skaber problemet
Hos FDM vurderer man, at stigningen ikke nødvendigvis skyldes, at bilisterne er blevet mere tilbøjelige til at bryde reglerne.
”De rekordmange p-afgifter er et konkret udtryk for, at der mangler p-pladser, og at der er kamp om mulighederne for at parkere. Flere bliver ramt af udfordringen med manglende pladser, så nogle bilister i pressede situationer træffer et valg om at parkere ulovligt,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Læs også:
Milliardindtægter til kommunerne
Kommunernes samlede bruttoindtægter fra parkering nåede i 2024 op på 1,217 milliarder kroner – en stigning på 52 procent over de seneste ti år.
Heraf stammer godt 900 millioner kroner fra betalingsparkering, mens de resterende 317 millioner kroner kommer fra parkeringsafgifter. Særligt Aarhus, Frederiksberg og København har haft markante stigninger, og alene i hovedstaden blev seks ud af ti parkeringskroner betalt.
Mistanke om økonomiske motiver
Ifølge FDM er betalingsparkering i nogle tilfælde et nødvendigt redskab til at regulere trafik og trængsel, men organisationen frygter, at økonomien i stigende grad spiller en hovedrolle.
”Vi anerkender, at der i nogle kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering, men det skal ske for at regulere trafikadfærden og må ikke være for at sikre kommunerne et provenu. Men når man ser på alle de kommuner, der har indtægter på parkering, kan man få den mistanke, at det ikke kun er for at regulere trængslen på p-pladserne, men også for at få en belejlig indtægt, der bruges på noget, der intet har med bilister eller infrastruktur at gøre,” siger Dennis Lange.
FDM ønsker ændret ordning
For at dæmme op for den økonomiske gevinst foreslår FDM, at flere kommuner får modregnet deres indtægter fra betalingsparkering i bloktilskuddet fra staten. I dag gælder det kun København og Frederiksberg.
”Når kun to kommuner i dag får modregnet deres indtægter fra betalingsparkering, bør den nuværende grænse justeres. Det er for let for kommunerne at bruge betalingsparkering som indtægtskilde, og i de senere år har vi set flere eksempler på, at det økonomiske netop har været den reelle begrundelse ude i kommunerne. Pengene fra betalingsparkering bør derfor i højere grad gå i en statslig pulje, hvorfra kommunerne kan søge midler til at forbedre parkeringsforholdene for bilisterne,” siger Dennis Lange.
Over halvdelen af kommunerne fører kontrol
Ud af landets 98 kommuner har 56 etableret parkeringskontrol, mens 26 kommuner opkræver betaling for parkering.
Kilde: FDM
Læs også: