Helbred

Elcyklen vinder frem: Hver tredje deltager i kampagne valgte strøm frem for rugbrødsmotor

Stadig flere danskere har taget elcyklen til sig, og det afspejler sig i statistikkerne for årets store Vi Cykler til Arbejde-kampagne, som Cyklistforbundet står bag. Næsten hver tredje deltager valgte at køre på elcykel. Ny udenlandsk forskning viser, at elcyklister er næsten lige så sunde som cyklister på almindelig cykel.

Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 12. august 2025

Elcyklen som motivationsfaktor

Da kampagnen rullede af stablen, brugte næsten en tredjedel af de 58.000 deltagere elcykel på deres daglige tur til og fra arbejde. Målet med kampagnen er at få flere til at dyrke motion i hverdagen. Direktør for Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag, understreger, at elcyklen spiller en vigtig rolle:

”I undersøgelsen har vi spurgt deltagerne om, hvorfor de valgte elcyklen. Mange svarer, at det var for motionens skyld, mens andre har skader og brug for ekstra medvind på cykelstien. For os er målet med kampagnen ganske simpelt, at flere skal tage cyklen og lade bilen stå. Når elcyklen giver flere mulighed for at være med og gør tilvalget af motion mere overskueligt, hilser vi den selvfølgelig velkommen. Og forskningen viser, at det faktisk er næsten lige så sundt, som at cykle kun med rugbrødsmotor,” siger Kenneth Øhrberg Krag.

Forskning: Næsten lige så sundt

Forskere fra Medizinische Hochschule Hannover har testet 1.900 elcyklister og almindelige cyklister over tre år. Resultatet viser, at muskler og kredsløb trænes næsten lige så meget ved elcykling som ved traditionel cykling. Mange vælger netop elcyklen til, fordi helbredsproblemer kræver ekstra hjælp.

I Cyklistforbundets undersøgelse skriver en deltager:
”Jeg kan trods skavanker altid komme hjem, selv hvis kroppen skulle begynde at blive træls – det giver mig mulighed for at cykle oftere og længere ture.”
En anden fortæller: ”Jeg får cyklet, for efter min brystkræft var jeg ellers holdt op pga. manglende energi.”
En tredje deltager fremhæver: ”At få hjælp op ad bakkerne og få hjælp, når man har migræne. Samtidig med, at man stadig får frisk luft og bevæget kroppen mere, end hvis man tog bilen.”

Ekspert: Flere kilometer på elcyklen

Cykelekspert Tomas Pedersen, daglig leder af Gazelles testcenter for elcykler i Søborg, bekræfter udviklingen:
”Vi ser, at elcyklister har tendens til at cykle oftere og længere ture, hvilket også er dokumenteret i undersøgelser fra Det Nationale Videncenter for Cykelfremme. Selvom man får hjælp til at komme frem, kompenserer mange altså med de ekstra kilometer, og så skal man jo stadig arbejde for det, selvom man cykler på en elcykel,” siger han.

Den tyske undersøgelse konkluderer desuden, at elcyklister oftere end traditionelle cyklister skifter bilen ud med cyklen. Kenneth Øhrberg Krag fremhæver:
”Vores kampagne når selvfølgelig først sin fulde effekt, når indsatsen bliver vedvarende, og cyklen også er det foretrukne transportmiddel efter kampagneperioden i maj. For mange kræver det et farvel til bilen, og det håber jeg selvfølgelig også, at mange af årets el-cyklende deltagere har valgt at gøre.”

Svedfri cykeltur som bonus

Undersøgelsen viser også, at praktiske hensyn spiller en rolle. Mellem hver femte og sjette deltager vælger elcyklen for at undgå at møde svedig på arbejde. En deltager siger:
”Man møder ikke svedig frem, når man nu skal være præsentabel.”
En anden forklarer: ”Jeg fik ikke cyklet på arbejde, før jeg fik elcykel, gad ikke være svedig en hel dag på arbejde og har ikke tid til at gå i bad når jeg kommer på arbejde. Så elcykel er perfekt for mig.”

Fakta om kampagnen og forskningen

Den tyske undersøgelse konkluderer, at elcykling kan reducere risikoen for hjerteanfald med op til 40 procent og forekomsten af metaboliske sygdomme som type 2-diabetes med op til 50 procent.

58.000 danskere deltog i Vi Cykler til Arbejde 2025.