Biler og motor

Færdselsstyrelsen støtter FDM: Tesla-modeller har for meget slør i hjulophænget

To Tesla-ejere klagede over afvist bilsyn, men Færdselsstyrelsen giver FDM ret: bilerne havde for meget slør og skulle til omsyn. Problemet rammer mange Tesla-modeller tidligere end normalt.

Redaktion
Af Redaktion 11. juli 2025

Klager afvist – afgørelse var korrekt

Færdselsstyrelsen har behandlet to klager fra utilfredse Tesla-ejere, der var frustrerede over, at deres biler ikke bestod det periodiske syn. Begge bilejere havde uafhængigt af hinanden klaget over, at deres Tesla Model 3 skulle til omsyn på grund af væsentligt slør i hjulophænget.

Myndighederne har nu fastslået, at synsafgørelsen var helt korrekt. Beslutningen understøtter FDMs tidligere udtalelser om, at mange Tesla-modeller har problemer med slør i hjulophænget, som kan føre til kassation ved bilsyn.

Unormalt tidligt slør i populære modeller

Normalt opstår slør i hjulophænget først på ældre køretøjer, der har tilbagelagt mange kilometer. Men FDM har dokumenteret flere tilfælde, hvor Tesla-modeller udvikler denne fejl forholdsvis tidligt i bilens levetid – nogle endda før det første syn.

Problemet er særligt udbredt på den populære Model 3, men også Model Y er ramt. FDM har registreret adskillige tilfælde af væsentligt slør i baghjulsophænget og i ratstammen på disse modeller.

Bekymrende statistikker for Tesla-ejere

Tallene er slående: Knap hver fjerde Tesla Model 3 fra 2020, der var til syn sidste år, dumpede blandt andet på grund af slør i vigtige komponenter. Til sammenligning var dumpeprocenten for øvrige elbiler blot ni procent.

Dette mønster har fået FDM til at kontakte Tesla direkte for at få producenten til at adressere problemet. Organisationen mener ikke, at forbrugerne skal stå med ekstra udgifter til reparationer af fejl, som ikke burde være der.

Tolerance-diskussion skaber udfordringer

En central udfordring for Tesla-ejere er, at bilproducenten vurderer, at sløret ligger inden for deres tilladte tolerance ifølge værkstedsmanualen. Dette skaber en situation, hvor ejerne kan stå med afviste garantikrav, selvom bilerne ikke består det officielle syn.

FDM anbefaler derfor, at Tesla-ejere får testet deres bil hos en uvildig part for at få kontrolleret eventuelle slør-problemer. Hvis bilen stadig er på garanti, råder organisationen til at fastholde over for Tesla, at slør i hjulophænget er omfattet af fabriksgarantien.

Juridisk rådgivning kan blive nødvendig

For Tesla-ejere, der møder modstand fra producenten, anbefaler FDM at søge juridisk rådgivning, inden man selv får udbedret fejlen. Dette kan være afgørende for at sikre, at ejeren ikke kommer til at betale for reparationer, som burde være dækket af garantien.

Sagen illustrerer det komplekse spændingsfelt mellem producenters interne standarder og myndighedernes krav til køretøjers sikkerhed og godkendelse.

Kilde: FDM

Biler og motor

Se flere artikler