Klik venligst
---Klik venligst

Del på Facebook   Print siden

Hver femte beholder vinterdækkene på sommeren over

Forside
Lørdag 18. maj 2019 kl. 08:00

Hver femte beholder vinterdækkene på sommeren over

På trods af massiv oplysning om dækvalg kører hver femte bil rundt med vinterdæk om sommeren.

Værkstedskæden CarPeople oplever, at flere skifter dæk hvert halve år, hvilket øger trafiksikkerheden.

Når man køber en ny bil, bliver den leveret med et sæt friske sommerdæk. Og i dag skifter de fleste heldigvis til det bløde vintergummi, når middeltemperaturen kommer under syv grader. Dækimportørforeningen undersøger hvert halve år, hvor mange biler der kører med de rigtige dæk til sæsonen, og i juni 2018 viste det sig, at 19 procent af landets biler har vinterdæk på sommeren over. Ifølge autoværkstedskæden CarPeople stiger andelen af bilister med de rette dæk, men dækeksperten Christian Hove-Nielsen pointerer, at der stadig langt at gå.

– Det er tydeligt, at der er kommet flere, der ønsker sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, men 19 procent af bilparken kører stadig på vinterdæk året rundt. Det er både risikofyldt, da vinterdækkene har dårligere greb og længere bremselængde, og dyrt, fordi vinterdæk bliver slidt hurtigere om sommeren og samtidig øger brændstofforbruget, siger Christian Hove-Nielsen, der er Product Manager, Tires og Rims i FTZ.

Læs herunder til dækbranchens bedste argumenter for at skifte til sommerdæk i de kommende uger.

Bremselængden bliver forkortet, hvis bilen har de sæsonrigtige dæk på. Moderne biler har et utal af elektriske bremseassistenter, men hvis dækket ikke har ordentligt fat i underlaget, er de ikke meget bevendt. På en tør vej ved 16 grader øges bremselængden med otte procent, hvis bilen kører med vinterdæk.

Vinterdæk har rigtig godt af at blive skånet i varmen, da de ellers bliver slidt enormt hurtigt. Vinterdæk er lavet af blødere gummi, så det kan bevare sin elasticitet i vinterkulden. I sommervarmen derimod, bliver gummiet for blødt og slides hurtigt. Bruger man vinterdæk hele sommeren over, kan der nemt slides fire millimeter dækmønster af. Det vil i sidste ende betyde, at der oftere skal købes nye vinterdæk.

Brændstofforbruget i personbiler er et brandvarmt politisk emne, og hvis man vil lette sit eget aftryk på miljøet og udlede mindre CO2, er det en god ide at skifte til sommerdæk. De mange lameller og bløde gummi på et vinterdæk giver en højere rullemodstand, så motoren skal arbejde mere for at holde bilen kørende. Dæktests fra det tyske biltidsskrift, auto motor und sport har vist, at vinterdæk gennemsnitligt har 15 procent højere rullemodstand end sommerdæk.

Sikkerhed og svingegenskaber er markant bedre på sommerdæk. Bilen kan lettere skride ud med vinterdæk på i varmen, og en undersøgelse fra den tyske bilorganisation, ADAC, viser, at vinterdæk er mindre stabile i kurver. I bund og grund skal man kun bruge vinterdæk, når der er frost, is, sne, eller sjap på vejene. Under alle andre forhold er sommerdæk bedst.

Helårsdæk er mange bilisters helgardering fordi, at så har de jo det rigtige dæk på hele tiden. Dækkene har dog så stor betydning for sikkerheden og styringen af bilen, at det er vigtigt at skifte hvert halve år og altid have det mest optimale dæk på. og derfor er helårsdæk i virkeligheden altid et kompromis.


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2019 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

-
Forside

Millioner til forskning der skal gøre danskerne mere fysisk aktive
Millioner til forskning der skal gøre danskerne mere fysisk aktive
Forside
'Danmark i Bevægelse' er den største kortlægning af danskernes motiver og muligheder for bevægelse nogensinde.
Skuespiller Talentlinje åbner for ansøgere til næste sæson
Skuespiller Talentlinje åbner for ansøgere til næste sæson
Forside
Unge med en passion for skuespil og scenekunst kan nu søge om at komme til optagelsesprøve til talentlinjen på Randers EgnsTeaters Talentskole.
Danskerne vil gerne være anonyme på nettet
Danskerne vil gerne være anonyme på nettet
Forside
Hver anden dansker har ikke lyst til, at andre følger med, når de er online.
Forsker modtager 7,5 mio. kr. til stor dansk undersøgelse
Forsker modtager 7,5 mio. kr. til stor dansk undersøgelse
Forside
Hvor sikre er smertestillende piller og begrænser advarsler om bivirkninger lægerne, når de ordinerer smertemedicin til hjertepatienter?
Kan vi forebygge livmoderhalskræft ved at udvide screeningsalderen?
Kan vi forebygge livmoderhalskræft ved at udvide screeningsalderen?
Forside
Et nyt forskningsprojekt på Regionshospitalet Randers.
Vigtigt at holde dansk økonomi på rette spor, mens verdensøkonomien vakler
Vigtigt at holde dansk økonomi på rette spor, mens verdensøkonomien vakler
Forside
Dagens rapport fra OECD om verdens økonomi er skræklæsning, når det gælder den globale økonomi.
Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden
Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden
Forside
Børnerådets nye undersøgelse blandt 1278 børnehavebørn bringer børnenes egne stemmer ind i debatten om dagtilbud.
Kommunerne spiller en central rolle i at stoppe tabet af biodiversitet
Kommunerne spiller en central rolle i at stoppe tabet af biodiversitet
Forside
Der er sjældent lagt en plan for de titusindvis af arter af dyr og planter, der bor i de danske kommuner. Det vil Danmarks Naturfredningsforening lave om på.
Rekordmange EU-kandidater vil arbejde for dyrevelfærd
Rekordmange EU-kandidater vil arbejde for dyrevelfærd
Forside
Dyrevelfærd er rykket op i det politiske hierarki.
Børnene lærer om demokrati på Danmarks Biblioteker
Børnene lærer om demokrati på Danmarks Biblioteker
Forside
Frem til den 5. juni kan landets børn gå til stemmeboksene og stemme på deres favorit til årets Børnevalg.
Klik venligst


Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Regionale, Nationale og Internationale nyheder
Nyhedsbrev
E-mail adresse:

Tilmeld
Frameld