Del på Facebook Print siden
Mandag 15. april 2019 kl. 16:00
Foråret er højtid for overlæssede trailere og biler på vej hjem fra indkøbsture over grænsen. SOS Dansk Autohjælp giver råd til en mere sikker tur hjem fra Tyskland.
Foråret er traditionelt højtid for familiefester, hvor særligt konfirmationerne lægger beslag på mange weekender. Desværre er der også tradition for, at en del biler og trailere ender med nedbrud på grund af for stor last eller forkert placeret last.
- I forbindelse med forårets indkøbsture til de tyske grænsebutikker, skyldes de fleste problemer vi ser med trailere simpelthen, at de er overlæssede. Trailere skal ikke synes ligesom biler. Derfor er trailerne mere udsatte for ekstreme belastninger, så eksempelvis hjullejet knækker, fortæller Jesper Rebsdorf, som er distriktsleder for SOS Dansk Autohjælp i Sydjylland.
Det er ifølge Jesper Rebsdorf en god ide, at traileren gås igennem inden afgang. Særligt hvis den ikke bliver brugt så ofte. Han råder til at tjekke dæktrykket på trailerens hjul ved samme lejlighed, da det sikrer gode styreegenskaber selvom den bliver lastet med dåseøl og rødvin til hele familien.
75 rammer dåseøl
Med et almindeligt Kategori B kørekort har man som bilist lov til at køre med en trailer med en totalvægt op til 750 kg. Dog skal man være opmærksom på, at det er forskelligt, hvor meget den enkelte bil er indregistreret til at kunne trække. Den tilladte vægt fremgår af bilens registreringsattest. Trailerens største tilladte totalvægt fremgår ligeledes af dens særskilte registreringsattest.
- Det er vigtigste er selvfølgelig at have styr på trailerens og bilens totalvægt. Derudover anbefaler vi at give pakningen af traileren lidt ekstra opmærksomhed. Det er vigtigt, at lasten er jævnt fordelt, da det ellers går voldsomt udover styre- og bremseegenskaberne. Desuden kommer traileren langt lettere i svingninger, hvis eksempelvis al vægten ligger bagerst ved bagklappen, forklarer Jesper Rebsdorf.
Jesper Rebsdorf runder af med en god huskeregel, når traileren skal læsses inden turen går tilbage mod Danmark. Han nævner, at en ramme dåseøl vejer omkring 10 kg. Mange familiebiler vil dermed kunne laste omkring 75 rammer dåseøl eller -sodavand. En mængde som formentlig dækker væskebehovet til langt de fleste konfirmationer.
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Forside
Dåseøl og rødvin skyld i nedbrud
ForsideMandag 15. april 2019 kl. 16:00
Foto: SOS Dansk Autohjælp |
Foråret er højtid for overlæssede trailere og biler på vej hjem fra indkøbsture over grænsen. SOS Dansk Autohjælp giver råd til en mere sikker tur hjem fra Tyskland.
Foråret er traditionelt højtid for familiefester, hvor særligt konfirmationerne lægger beslag på mange weekender. Desværre er der også tradition for, at en del biler og trailere ender med nedbrud på grund af for stor last eller forkert placeret last.
- I forbindelse med forårets indkøbsture til de tyske grænsebutikker, skyldes de fleste problemer vi ser med trailere simpelthen, at de er overlæssede. Trailere skal ikke synes ligesom biler. Derfor er trailerne mere udsatte for ekstreme belastninger, så eksempelvis hjullejet knækker, fortæller Jesper Rebsdorf, som er distriktsleder for SOS Dansk Autohjælp i Sydjylland.
Det er ifølge Jesper Rebsdorf en god ide, at traileren gås igennem inden afgang. Særligt hvis den ikke bliver brugt så ofte. Han råder til at tjekke dæktrykket på trailerens hjul ved samme lejlighed, da det sikrer gode styreegenskaber selvom den bliver lastet med dåseøl og rødvin til hele familien.
75 rammer dåseøl
Med et almindeligt Kategori B kørekort har man som bilist lov til at køre med en trailer med en totalvægt op til 750 kg. Dog skal man være opmærksom på, at det er forskelligt, hvor meget den enkelte bil er indregistreret til at kunne trække. Den tilladte vægt fremgår af bilens registreringsattest. Trailerens største tilladte totalvægt fremgår ligeledes af dens særskilte registreringsattest.
- Det er vigtigste er selvfølgelig at have styr på trailerens og bilens totalvægt. Derudover anbefaler vi at give pakningen af traileren lidt ekstra opmærksomhed. Det er vigtigt, at lasten er jævnt fordelt, da det ellers går voldsomt udover styre- og bremseegenskaberne. Desuden kommer traileren langt lettere i svingninger, hvis eksempelvis al vægten ligger bagerst ved bagklappen, forklarer Jesper Rebsdorf.
Jesper Rebsdorf runder af med en god huskeregel, når traileren skal læsses inden turen går tilbage mod Danmark. Han nævner, at en ramme dåseøl vejer omkring 10 kg. Mange familiebiler vil dermed kunne laste omkring 75 rammer dåseøl eller -sodavand. En mængde som formentlig dækker væskebehovet til langt de fleste konfirmationer.
Kommentarer til artiklen:
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Forside