Klik venligst
--Klik venligst-

Del på Facebook   Print siden

Cykelby eller bilisternes by?

Torsdag 14. februar 2019 kl. 10:29

Cykelby eller bilisternes by?
Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, 8981 Spentrup - Fmd. for Cyklistforbundet i Randers.
LÆSERBREV Af Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, 8981 Spentrup - Fmd. for Cyklistforbundet i Randers.

Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i Randers Byråd er enige om at fortsætte udviklingen af Randers som cykelby og cykelkommune, eftersom cykling er et vigtigt redskab både for en grøn og bæredygtig udvikling i kommunen og for borgernes sundhed.

Ovenstående er hentet fra Budgetaftalen 2019. Mener nævnte partier mon, hvad de skriver, eller er det underforstået, at cykling ikke er en ligeværdig transportform, og derfor til enhver tid må vige for hensynet til bilisterne?

Vi får syn for sagen, når Miljø- og teknikudvalget på mandag d. 18. februar behandler punktet Ændring af projekt under Randers Cykelby. Punktet drejer sig om at øge fremkommeligheden for cyklister langs Tørvebryggen og Havnegade.

Den rigtige løsning er naturligvis at betale hvad det koster at lave en sti underføring under Randersbro. Et hollandsk firma, der har ekspertisen, vil kunne lave en sådan underføring til en pris, der ikke er meget højere end de 11.5 mio. kommunen ender med at bruge på Skovbroen i Langå.

Skal fremkommeligheden sikres indenfor afsatte økonomiske midler, er den ligefremme løsning at erstatte jernbanesporet fra Randers Regnskov hen til Dronningekajen med en cykelsti - jernbanesporet er som bekendt nedlagt.

Men hov, det går jo ikke. Forvaltningen skriver i sagsfremstillingen, at det vil give en dårlig trafikafvikling for den øvrige trafik med store kødannelser til følge.

Det kan ikke bestrides. En cykelbane på tværs af Randersbro vil betyde, at svingende bilister på Tørvebryggen/Havnegade pænt må vente, indtil ligeudkørende cyklister har passeret - som det f.eks. foregår i det stærkt trafikerede Randersvej/Nordre Ringgade i Aarhus (hvor cykelandelen er steget år efter år).

Politikerne må nu prioritere: Vil man glæde bilisterne - det er der flest stemmer i - eller vil man gøre det lettere at benytte cyklen? Sidstnævnte er der flest kroner i - COWI har for Randers kommune tidligere beregnet, at et 2.5% fald i cykelandel alene i øgede sundhedsudgifter koster 17 mio. kr. I forhold til 2012 er cykelandelen faldet med 5 % dvs. ekstra 34 mio. i sundhedsudgifter.

Kære politikere: Det kræver ikke nogen doktorgrad i økonomi, mobilitet eller sundhed at erkende, at bedre forhold for cykling både vil spare kommunen penge og øge fremkommeligheden for bilister. Men det kræver politisk rygrad at stå ved de flotte ord fra Budgetforligsteksten.

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.



Kommentarer til artiklen:
Det må ihvertfald siges ikke at være Venstre`s stærke side med de fadæser de lagde på bordet indtil for 1 år siden. Så dit evindelige snakken om "grøn" energi, cykelstier og vindmøller er folk gennemgående trætte af at høre om så længe der ikke er styr på Hal4, skolernes manglende 32 mill. som I lovede dem, Byen til vandet og højhuse overalt etc.
Hans Jørgensen, 15-02-2019 11:03:06


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
For at indsende din kommentar skal du indtaste billedets tal og bogstaver i feltet nedenfor.
Kan du ikke se hvad der står så klik på billedet for at få en ny.

Indtast nummer og bogstaver .


© Copyright 2019 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

-
Debat

LÆSERBREV: Retten til at være idiot
LÆSERBREV: Retten til at være idiot
Debat
Af Simon Ø. Simonsen, folketingskandidat (V) Randers, Vester Boulevard 17 8920 Randers NV.
Spørgsmål til borgmesteren: Eksperter skeptiske over Verdos salg
Spørgsmål til borgmesteren: Eksperter skeptiske over Verdos salg
Debat
Af Kasper Fuhr Christensen. Medlem af Randers Byråd for Velfærdslisten. Medlem af omsorgsudvalget, beskæftigelsesudvalget og socialudvalget.
LÆSERBREV: Landbruget er reguleret på et fejlagtigt grundlag
LÆSERBREV: Landbruget er reguleret på et fejlagtigt grundlag
Debat
Af Bo Ritterbusch, landmand og folketingskandidat (LA), Korupvej 10, 9560 Hadsund.
LÆSERBREV: Lad folketingsvalget blive et børnevalg
LÆSERBREV: Lad folketingsvalget blive et børnevalg
Debat
Af Rosa Lykke Yde, lokalformand for SF-Randers. Gammel Randersvej 2, 8990 Fårup.
LÆSERBREV: Iværksætteri skal på skoleskemaet
LÆSERBREV: Iværksætteri skal på skoleskemaet
Debat
Af Michael Aastrup Jensen, Dybdalen 12, Randers SØ - medlem af Folketinget (V). Valgt i Østjylland.
LÆSERBREV: Verdo, tilbagebetaling til rette betaler, ikke fond
LÆSERBREV: Verdo, tilbagebetaling til rette betaler, ikke fond
Debat
Af Kaj B. Olesen, Kompagnivej 12, 8930 Randers NØ med et bidrag til debatten.
LÆSERBREV: Plads for hver tanke der levende gror
LÆSERBREV: Plads for hver tanke der levende gror
Debat
Af Nicolai Estrup Formand Dansk Folkeparti Randers kommune. Vestergade 23, 8990 Fårup.
Velfærdslisten vil kommunalisere vand- og varmeforsyningen i Randers
Velfærdslisten vil kommunalisere vand- og varmeforsyningen i Randers
Debat
Som følge af afsløringerne af at Verdo har opkrævet for meget af varmekunderne i Randers, skal vand- og varmeforsyningen i Randers tilbage på kommunale hænder, mener Velfærdslisten.
LÆSERBREV: Vil regeringen hjælpe nedslidte Randersborgere?
LÆSERBREV: Vil regeringen hjælpe nedslidte Randersborgere?
Debat
Af Malte Larsen, MF, S.
LÆSERBREV: Bevar paradigmeskiftet, for Danmarks skyld
LÆSERBREV: Bevar paradigmeskiftet, for Danmarks skyld
Debat
Af Nick Zimmermann, Danmarksgade 15, Randers - byrådsmedlem for Dansk Folkeparti i Randers og Folketingskandidat.
Klik venligst


Klik venligst
Regionale, Nationale og Internationale nyheder
Nyhedsbrev
E-mail adresse:

Tilmeld
Frameld