Klik venligst
-Klik venligst--

Del på Facebook   Print siden

Hvad kan man få for 3.3 mio. kr.?

Fredag 7. december 2018 kl. 08:13

Hvad kan man få for 3.3 mio. kr.?
Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - fmd. for Cyklistforbundet i Randers.
LÆSERBREV Af Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - fmd. for Cyklistforbundet i Randers.

Er Clausholmsvej/Kristrupvej det største trafiksikkerhedsmæssige problem, vi har i Randers kommune?

Som politiker er det ulideligt let at bruge penge på noget. Der vil altid være nogle, der bliver glade, og sandsynligvis bliver noget bedre, når der spenderes penge på det. Det rigtig svære som politiker er at have overblikket til at kunne vurdere og prioritere, om de samme penge kunne gøre en større forskel (inden for samme område) et andet sted?

På mandag vedtager byrådet at spendere 3.3 mio. på et lyskryds i krydset Clausholmsvej/Kristrupvej. I denne sag har politikerne ikke fået megen hjælp til at prioritere.

Der er udarbejdet en trafiksikkerhedsplan for Randers kommune, og der foreligger stamblade for uheldsbelastede punkter og strækninger i kommunen. Der er lavet en prioriteret liste over gang- og cykelstier, og der samles årligt op på indkomne henvendelser fra bekymrede borgere.

Clausholmvej/Kristrup krydset er hverken nævnt i trafiksikkerhedsplanen eller i stambladesystemet, ligesom der ej heller er indkommet henvendelser fra borgere seneste tre år eller måske mere.

Skidt pyt med alle disse prioriteringer. En enkel borger henvender sig direkte til en politiker og voila, Clausholmsvej/Kristrupvej overhaler alle øvrige prioriteringer indenom i trafiksikkerhedens hellige navn: Der skal laves en lysregulering til 3.3 mio. kr.

Der er seneste 5 år ikke sket nogen personskade i krydset – blot to ”buler” - uheld mellem biler. Lysreguleringer er gode til at fremme trafikafviklingen, men giver en falsk fornemmelse af tryghed. Af Havarikommissionens analyse Cykelulykker 2005-2014 fremgår, at 25 % af krydsulykker med cyklister er sket i lysregulerede kryds mod 0 % i kryds, der som Clausholmsvej/Kristrupvej har fuldt stop.

Med sådan en hovsavedtagelse giver byrådet en lang næse til de lokalsamfund, der i årevis har kæmpet for sikre cykelmuligheder f.eks. mellem Værum og Haslund, mellem Ålum og Tånum, fra Bjergbyparken til Gassum og mange andre steder.

Budgetaftale 2019 teksten ” Aftalepartierne er enige om at fortsætte udviklingen af Randers som cykelby og cykelkommune”. Var det bare varm luft?

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.



Kommentarer til artiklen:
Min vision er, at der etableres forhold, der gør det let, hurtigt og sikkert for langt de fleste at vælge cyklen frem for bilen ved daglig transport.

Ingen kender livet som hverdagscyklist som jeg gør - jeg ved hvad jeg snakker om.

Finn Rytter Larsen - hvor mange km cykler du i løbet af et år?
Jens Peter Hansen, 08-12-2018 21:37:01

Fam. Rasmussen efterlyser en indsat omkring Tulipvej/Hadstenvej/Gl.Aarhusvej. Ifølge 2018 målinger passerede der ud for Tulip 4.620 køretøjer i døgnet, mens tallet ud for Shell tanken var 6.813.

Hadstenvej/Tulipvej/Amstrupgaardvej krydset er ved sving fra Hadstenvej til Tulipvej efter mit kendskab kommunens farligste sted for cyklister: Ligeudkørende biler kører 80 eller mere - der skal holdes øje med udsvingende biler fra Tulipvej og som man tror, at der er fri bane fra syd, kommer der pludselig et køretøj fra Amstrupgaardvej. Oveni kan lægges komplet mangel på belysning og at igangsætning for cyklisten er langsom, idet vejen hælder.

Cyklistforbundet har bedt forvaltningen om at få opsat en cyklist-støtte på stedet, så igangsætning kan ske hurtigere. Ditto hvor cyklister syd for Paderup Boulevard krydser tilkørsel til E45 - også her skal der igangsættes op ad skrånende vejbane.
Jens Peter Hansen, 08-12-2018 21:28:28

Allerede i 2011 blev det i Randers Kommunes cykelpolitik besluttet, at sådanne stativer skulle op.

Jeg har hørt fra mange cyklister, at de er glade for det. Når man stopper op der, kigger man sig også godt for. Så det er en fordel.

Jens Peter Hansen (V)

- Jeg har hørt fra mange cyklister, at de er glade for det. Når man stopper op der, kigger man sig også godt for. Så det er en fordel, siger politikeren Jens Peter Hansen (V) til TV2 ØSTJYLLAND.
Hans Jørgensen, 07-12-2018 15:00:14

Du ved godt, at politikere ikke altid handler lige rationelt/fornuftigt.
F.eks. kender jeg et tilfælde, hvor en enkelt politiker har ønsket et "slip-for-at-stå-af-cyklen-stativ" ved Tronborg, når der er rødt lys.
Siden det stativ blev stillet op, har jeg nok kørt forbi ca. 20 gange uden at se så meget som én eneste bruge det. Jeg ved godt, at det ikke kostede 3,3 millioner, men han ser gerne - eller i alt fald så gerne, at der bliver opstillet mange flere, og så kan det måske hurtigt løbe op i 3,3 mill.
Sådan er det, når politikere hele tiden vil promovere sig selv.
Finn Rytter Larsen, 07-12-2018 13:16:03

Tjahh - Gad vide hvor mange biler der passerer på Tulipvej mod E45? Nu er skiltet der viser af mod henholdsvis Gl. Aarhusvej - E45 og videre forsvundet - og vi ser hver dag bilister der blinker forkert af. Med mange uheldige episoder til følge. For slet ikke at tale om alenlange køer hver dag morgen og aften - og helt håbløse situationer, når E45 er lukket. Mon ikke byrådet kunne finde på at opprioritere det langt mere belastede område med Tulipvej/Hadstenvej/Gl.Aarhusvej?
Fam. Rasmussen, 07-12-2018 11:03:11


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
For at indsende din kommentar skal du indtaste billedets tal og bogstaver i feltet nedenfor.
Kan du ikke se hvad der står så klik på billedet for at få en ny.

Indtast nummer og bogstaver .


© Copyright 2019 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

-
Debat

LÆSERBREV: Verdo og Eniigs handel
LÆSERBREV: Verdo og Eniigs handel
Debat
Af Kaj B. Olesen, Kompagnivej 12, 8930 Randers NØ med et bidrag til debatten
LÆSERBREV: Retten til at være idiot
LÆSERBREV: Retten til at være idiot
Debat
Af Simon Ø. Simonsen, folketingskandidat (V) Randers, Vester Boulevard 17 8920 Randers NV.
Spørgsmål til borgmesteren: Eksperter skeptiske over Verdos salg
Spørgsmål til borgmesteren: Eksperter skeptiske over Verdos salg
Debat
Af Kasper Fuhr Christensen. Medlem af Randers Byråd for Velfærdslisten. Medlem af omsorgsudvalget, beskæftigelsesudvalget og socialudvalget.
LÆSERBREV: Landbruget er reguleret på et fejlagtigt grundlag
LÆSERBREV: Landbruget er reguleret på et fejlagtigt grundlag
Debat
Af Bo Ritterbusch, landmand og folketingskandidat (LA), Korupvej 10, 9560 Hadsund.
LÆSERBREV: Lad folketingsvalget blive et børnevalg
LÆSERBREV: Lad folketingsvalget blive et børnevalg
Debat
Af Rosa Lykke Yde, lokalformand for SF-Randers. Gammel Randersvej 2, 8990 Fårup.
LÆSERBREV: Iværksætteri skal på skoleskemaet
LÆSERBREV: Iværksætteri skal på skoleskemaet
Debat
Af Michael Aastrup Jensen, Dybdalen 12, Randers SØ - medlem af Folketinget (V). Valgt i Østjylland.
LÆSERBREV: Verdo, tilbagebetaling til rette betaler, ikke fond
LÆSERBREV: Verdo, tilbagebetaling til rette betaler, ikke fond
Debat
Af Kaj B. Olesen, Kompagnivej 12, 8930 Randers NØ med et bidrag til debatten.
LÆSERBREV: Plads for hver tanke der levende gror
LÆSERBREV: Plads for hver tanke der levende gror
Debat
Af Nicolai Estrup Formand Dansk Folkeparti Randers kommune. Vestergade 23, 8990 Fårup.
Velfærdslisten vil kommunalisere vand- og varmeforsyningen i Randers
Velfærdslisten vil kommunalisere vand- og varmeforsyningen i Randers
Debat
Som følge af afsløringerne af at Verdo har opkrævet for meget af varmekunderne i Randers, skal vand- og varmeforsyningen i Randers tilbage på kommunale hænder, mener Velfærdslisten.
LÆSERBREV: Vil regeringen hjælpe nedslidte Randersborgere?
LÆSERBREV: Vil regeringen hjælpe nedslidte Randersborgere?
Debat
Af Malte Larsen, MF, S.
Klik venligst


Klik venligst
Regionale, Nationale og Internationale nyheder
Nyhedsbrev
E-mail adresse:

Tilmeld
Frameld