Forbruger

“2 for 1”-tilbud – Sådan lokker supermarkeder dig til at købe mere mad, end du kan spise

“2 for 1”-tilbud lyder som en god handel – men de får os til at købe mere, end vi har brug for, og det fører til madspild. Nyt studie afslører, hvordan supermarkeder lokker os i fælden, og hvad der kan gøres for at mindske det.

“2 for 1”-tilbud – Sådan lokker supermarkeder dig til at købe mere mad, end du kan spise
Rikke Lund
Af Rikke Lund 24. juni 2025

Mængderabat med bagslag

De fristende mængdetilbud i supermarkedet – som “2 for 25 kr.” eller “3 for 50 kr.” – får os til at tro, at vi sparer penge. Men i virkeligheden fører de til, at vi handler mere, end vi har brug for – og ender med at smide maden ud.

Et nyt studie lavet i samarbejde med otte svenske supermarkeder viser, at salget stiger med næsten 20 %, når der er mængdetilbud på friske grøntsager som agurker og broccoli. Men meget af det lander i skraldespanden.

Ifølge forskerne Christina Gravert og Milica Mormann skyldes det en psykologisk effekt, hvor vi ubevidst opfatter tilbuddet som en anbefaling: Hvis det er billigere at købe to, hvorfor så ikke gøre det?

“Når vi ser et tilbud, tolker vi det som en anbefaling – og det føles nemmere at tage to end at overveje, om vi faktisk har brug for det,” forklarer Christina Gravert, lektor ved Økonomisk Institut, Københavns Universitet.

Fra grønthandler til skraldespand

Forskerne analyserede over 43.000 køb, og deres opfølgende spørgeskema viste, at mad fra mængdetilbud i langt højere grad bliver smidt ud end mad købt enkeltvis. Mange tror, de gør en god handel – men ender med at smide penge og mad væk.

“Folk tror, de sparer penge – men ender med at købe mere, end de kan nå at spise,” konstaterer Christina Gravert.

Det er ikke kun et økonomisk problem – det er også et klimaproblem. FN anslår, at en tredjedel af al produceret mad i verden går til spilde. Og madspild belaster både klima, ressourcer og pengepung.

To enkle løsninger der virker

Studiet testede også to enkle tiltag, der kan få os til at tænke os om, før vi griber to i stedet for én:

  • Vis normalprisen ved siden af tilbuddet, så besparelsen bliver tydelig.
  • Tilføj en venlig påmindelse, f.eks. “Jeg kommer gerne med hjem, hvis du spiser mig.”

Begge metoder reducerede salget med 9–11 % – uden at ændre prisen. Det viser ifølge forskerne, at små ændringer i skiltning og kommunikation kan mindske madspild betydeligt.

Forskerne anbefaler, at supermarkeder dropper mængdetilbud på letfordærvelige varer og i stedet bruger nudging til at hjælpe forbrugerne med at tage bedre beslutninger.

Og hvis det ikke er nok? Så kan politisk regulering blive nødvendigt, mener de.