Familie
12,6 millioner fra LEGO Fonden til nyt projekt skal bringe glæde og fællesskab til specialundervisningen
Et nyt landsdækkende initiativ skal gøre skoledagen sjovere og mere inkluderende for børn med særlige behov. Med en bevilling på 12,6 millioner kroner fra LEGO Fonden søsætter Dansk Skoleidræt et ambitiøst projekt, der skal bringe Legepatruljen ind i specialundervisningen.
Over de næste tre år vil initiativet blive rullet ud på 85 specialundervisningstilbud i hele landet, og det forventes, at omkring 3400 elever og 2000 undervisere vil få direkte gavn af projektet.
En Legepatrulje tilpasset børn med særlige behov
Legepatruljen er i forvejen udbredt på flere hundrede almene skoler, hvor ældre elever i frikvartererne sætter gang i lege og aktiviteter for de yngre. Den nye version af konceptet tilpasses børn med diagnoser som autisme og ADHD og skal være med til at styrke deres sociale, følelsesmæssige og kognitive kompetencer.
– Partnerskabet med LEGO Fonden har en størrelse, der giver Dansk Skoleidræt mulighed for at understøtte specialundervisningen markant. Det er et område, vi længe har ønsket at give et målrettet tilbud, så vi er både stolte og taknemmelige for, at det nu kan realiseres. Leg er et stærkt redskab til at fremme elevernes trivsel og motivation for deltagelse i timerne, og nu kan vi virkelig gøre en forskel på området,
siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Læs også:
Trivsel gennem leg og fællesskab
Børn i specialundervisning oplever ofte eksklusion fra sociale fællesskaber, hvilket kan føre til ensomhed og isolation. Projektet adresserer dette gennem leg, bevægelse og trygge rammer, der understøtter børnenes trivsel og deltagelse i skoledagen.
LEGO Fonden bakker op om det formål og ser projektet som en vigtig brik i arbejdet med at skabe inkluderende læringsmiljøer:
– I LEGO Fonden ønsker vi at bidrage til børns sociale, faglige og mentale trivsel, og vi ved, hvor vigtige gode fællesskaber og glæde i skoledagen er for netop det. Vi ved også, at leg kan styrke børns trivsel, og det glæder os, at Dansk Skoleidræt med dette projekt får mulighed for at gøre leg mere tilgængelig og meningsfuld for børn i specialundervisningstilbud,
udtaler Michael Stahl, LEGO Fondens landedirektør for Danmark.
Uddannelse af undervisere og struktureret leg
Et centralt element i projektet er udviklingen af pædagogisk personale. Lærere og pædagoger på skolerne vil blive tilbudt kompetenceudvikling og uddannelse i brugen af leg som en meningsfuld del af undervisningen og pauserne.
Der udvikles specifikke legepakker, materialer og modeller, der kan integreres i skoledagen og understøtte elevernes deltagelse og fællesskab.
Fra udvikling til landsdækkende implementering
Projektet begynder med en udviklingsfase i samarbejde med fem udvalgte specialundervisningstilbud. Herefter følger en landsdækkende implementering og løbende evaluering frem til 2028.
Erfaringerne herfra skal ikke kun komme specialundervisningen til gode. Projektet har også som mål at overføre viden og redskaber til den eksisterende Legepatrulje i almenområdet, så endnu flere børn – med og uden diagnoser – får glæde af inkluderende legefællesskaber i frikvartererne.
Fakta om projektet
- Titel: Legepatrulje og leg i specialundervisningen
- Periode: 2025–2028
- Støttet af: LEGO Fonden, 12,6 mio. kr.
- Målgruppe: 85 specialundervisningstilbud – specialskoler og specialklasser
- Omfang: 3400 elever og 2125 undervisere
- Indhold: Uddannelse, legepakker, materialer og struktureret frikvartersleg
- Formål: Øget trivsel, deltagelse og sociale færdigheder gennem leg
- Samarbejdspartnere: Videnscenter om Handicap, ADHD-foreningen og Autismeforeningen
- Baggrund: Bygger på 20 års erfaring med Legepatruljen i folkeskolen
Med dette nye initiativ tages et vigtigt skridt mod en mere inkluderende skolehverdag for børn med særlige behov – hvor leg ikke blot er en pauseaktivitet, men et middel til læring, fællesskab og udvikling.
Læs også: