Hvad kan man få for 3.3 mio. kr.?

Fredag 7. december 2018 kl. 08:13

Hvad kan man få for 3.3 mio. kr.?
Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - fmd. for Cyklistforbundet i Randers.
LÆSERBREV Af Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - fmd. for Cyklistforbundet i Randers.

Er Clausholmsvej/Kristrupvej det største trafiksikkerhedsmæssige problem, vi har i Randers kommune?

Som politiker er det ulideligt let at bruge penge på noget. Der vil altid være nogle, der bliver glade, og sandsynligvis bliver noget bedre, når der spenderes penge på det. Det rigtig svære som politiker er at have overblikket til at kunne vurdere og prioritere, om de samme penge kunne gøre en større forskel (inden for samme område) et andet sted?

På mandag vedtager byrådet at spendere 3.3 mio. på et lyskryds i krydset Clausholmsvej/Kristrupvej. I denne sag har politikerne ikke fået megen hjælp til at prioritere.

Der er udarbejdet en trafiksikkerhedsplan for Randers kommune, og der foreligger stamblade for uheldsbelastede punkter og strækninger i kommunen. Der er lavet en prioriteret liste over gang- og cykelstier, og der samles årligt op på indkomne henvendelser fra bekymrede borgere.

Clausholmvej/Kristrup krydset er hverken nævnt i trafiksikkerhedsplanen eller i stambladesystemet, ligesom der ej heller er indkommet henvendelser fra borgere seneste tre år eller måske mere.

Skidt pyt med alle disse prioriteringer. En enkel borger henvender sig direkte til en politiker og voila, Clausholmsvej/Kristrupvej overhaler alle øvrige prioriteringer indenom i trafiksikkerhedens hellige navn: Der skal laves en lysregulering til 3.3 mio. kr.

Der er seneste 5 år ikke sket nogen personskade i krydset – blot to ”buler” - uheld mellem biler. Lysreguleringer er gode til at fremme trafikafviklingen, men giver en falsk fornemmelse af tryghed. Af Havarikommissionens analyse Cykelulykker 2005-2014 fremgår, at 25 % af krydsulykker med cyklister er sket i lysregulerede kryds mod 0 % i kryds, der som Clausholmsvej/Kristrupvej har fuldt stop.

Med sådan en hovsavedtagelse giver byrådet en lang næse til de lokalsamfund, der i årevis har kæmpet for sikre cykelmuligheder f.eks. mellem Værum og Haslund, mellem Ålum og Tånum, fra Bjergbyparken til Gassum og mange andre steder.

Budgetaftale 2019 teksten ” Aftalepartierne er enige om at fortsætte udviklingen af Randers som cykelby og cykelkommune”. Var det bare varm luft?

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.


© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.