Del på Facebook Print siden
LÆSERBREV Af Poul Rubach, Bækkevej 28, Harridslev - medlem af Radikale Venstre.
Når overskriften til dette indlæg dukker op i politikernes begrundelse for en strukturændring af undervisningen af specialklasseelever, skal vi ikke bare være kritiske, men overordentlig kritiske og skeptiske.
Skole- og Omsorgsudvalget har kigget på to forslag til nedskæringer, der bl.a. får voldsomme konsekvenser for kommunens specialklasseelever.
Udvalgsformanden skrev, at det ikke er en spareøvelse. I samme tekst skriver han, at udgifterne til specialundervisning er steget mere, end politikerne havde regnet med.
Det opfattes af alle andre, som en spareøvelse, der vil gå ud over de allersvageste og sårbare i skolesystemet.
I mit univers er der nu en klar sammenhæng mellem nedskæring og besparelse.
Indrøm da for pokker, hvad sagen handler om, nemlig at I ikke ønsker at betale, hvad det nu engang koster at hjælpe de udfordrede børn og deres familier til en bedre tilværelse.
Vi husker nok alle argumenterne for den ændrede skolestruktur: ”Det er ikke en spareøvelse”, udtalte et fremtrædende Venstre-medlem og ”det er for børnenes skyld” fremførte et ligeledes fremtrædende byrådsmedlem fra Socialdemokratiet.
Det allerværste, politikere kan miste, er troværdighed - det skete så lige igen her.
I mine beskedne 25 år som folkeskolelærer i en almindelig folkeskole, har jeg også arbejdet med udfordrede elever, der havde brug for en del ekstra hjælp for at indlæring kan lykkes.
Små enheder, forudsigelighed, ro og tryghed er basis for undervisning til disse elever. Elever på specialskoler har - om nogen - brug for disse indlysende rammer for virkningsfuld og god undervisning.
Det store statslige skolereformprojekt, hvor næsten alle elever kunne blive inkluderet i almindelige klasser, har jeg aldrig troet på. Det var vist også sat i søen, som et kamufleret spareprojekt. Det kæmper skolen med endnu.
Det er svært, at få kabalen til at gå op med mange udfordrede elever, der ikke selv kan kæmpe for deres rettigheder til god undervisning, mod politikernes omkostningstunge ønsker om projekter, der måske kan undværes, eller nedskaleres.
Jeg er bange for, at taberne bliver specialklassebørnene.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Skriv din kommentar:
Debat
'Det er ikke en spareøvelse'
Torsdag 17. januar 2019 kl. 07:54
|
Når overskriften til dette indlæg dukker op i politikernes begrundelse for en strukturændring af undervisningen af specialklasseelever, skal vi ikke bare være kritiske, men overordentlig kritiske og skeptiske.
Skole- og Omsorgsudvalget har kigget på to forslag til nedskæringer, der bl.a. får voldsomme konsekvenser for kommunens specialklasseelever.
Udvalgsformanden skrev, at det ikke er en spareøvelse. I samme tekst skriver han, at udgifterne til specialundervisning er steget mere, end politikerne havde regnet med.
Det opfattes af alle andre, som en spareøvelse, der vil gå ud over de allersvageste og sårbare i skolesystemet.
I mit univers er der nu en klar sammenhæng mellem nedskæring og besparelse.
Indrøm da for pokker, hvad sagen handler om, nemlig at I ikke ønsker at betale, hvad det nu engang koster at hjælpe de udfordrede børn og deres familier til en bedre tilværelse.
Vi husker nok alle argumenterne for den ændrede skolestruktur: ”Det er ikke en spareøvelse”, udtalte et fremtrædende Venstre-medlem og ”det er for børnenes skyld” fremførte et ligeledes fremtrædende byrådsmedlem fra Socialdemokratiet.
Det allerværste, politikere kan miste, er troværdighed - det skete så lige igen her.
I mine beskedne 25 år som folkeskolelærer i en almindelig folkeskole, har jeg også arbejdet med udfordrede elever, der havde brug for en del ekstra hjælp for at indlæring kan lykkes.
Små enheder, forudsigelighed, ro og tryghed er basis for undervisning til disse elever. Elever på specialskoler har - om nogen - brug for disse indlysende rammer for virkningsfuld og god undervisning.
Det store statslige skolereformprojekt, hvor næsten alle elever kunne blive inkluderet i almindelige klasser, har jeg aldrig troet på. Det var vist også sat i søen, som et kamufleret spareprojekt. Det kæmper skolen med endnu.
Det er svært, at få kabalen til at gå op med mange udfordrede elever, der ikke selv kan kæmpe for deres rettigheder til god undervisning, mod politikernes omkostningstunge ønsker om projekter, der måske kan undværes, eller nedskaleres.
Jeg er bange for, at taberne bliver specialklassebørnene.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat