Del på Facebook Print siden
LÆSERBREV Michael Aastrup Jensen, Dybdalen 12, Randers SØ - medlem af Folketinget (V).
Sidste år iværksatte regeringen et initiativ overfor de skoler, hvor det halter med det faglige niveau. Et år efter kan vi konstatere, at det har virket over al forventning. Tre af de skoler, som har deltaget i initiativet, er fra Østjylland og de har virkelig rykket langt i den rigtige retning.
Ørum Skole i Norddjurs, som har næsten 20 procent flere elever, som får mindst 4 i dansk og matematik. Det samme gælder for Grønhøj Skolen i Randers Kommune. Ligeledes har Bakkegårdsskolen i Aarhus forbedret sig med næsten 16 procent.
De flotte resultater skyldes den skolepulje, som regeringen lancerede i april 2017, der over tre år skal udbetale 500 mio. kr. til skoler, der hæver det faglige niveau i dansk og matematik i 9. klasse. Netop de to fag er forudsætningen for at klare sig godt i andre fag. Både hvis man vil på gymnasiet, men i den grad også på de erhvervsfaglige uddannelser. Hvis man eksempelvis vil være elektriker, så skal man faktisk kunne matematik på et niveau, der nok vil give sved på panden for de fleste af os, som har været væk fra skolebænken i mange år.
Det er vigtigt, at folkeskolen giver så godt et afsæt, som muligt for vores unge. Derfor har regeringen fokus på at hæve det faglige niveau på de skoler, hvor det halter. Vi er ikke ude på at slå nogen i hovedet med, at undervisningen ikke er god nok, tværtimod giver vi en gulerod til at få styrket det faglige niveau og elevernes resultater.
Skolepuljen har været kritiseret både af Danmarks Lærerforening og af politikere. Ærligt talt, så giver jeg ikke meget for den kritik, når resultaterne på et år er så markante, som de er.
Mange af de problemer, som vi oplever i folkeskolen, skyldes dårlig eller mangelfuld ledelse. En folkeskole er ofte ikke bare en lille bolsjebutik, men et sted med mange ansatte. Det stiller store krav til ledelsen for at få det optimale ud af stedets lærere og deres faglighed.
Hvis vi kan få styrket ledelsen af vores folkeskole, så vil det også smitte af på kvaliteten af den undervisning, som vores børn modtager. For at sikre at det er de bedste ledere som kommer til at stå i spidsen for vores folkeskoler, vil regeringen give mere indflydelse til skolebestyrelserne i forhold til ansættelse af skoleleder.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Debat
Lokale skoler har løftet det faglige niveau
Mandag 24. september 2018 kl. 15:00
|
Sidste år iværksatte regeringen et initiativ overfor de skoler, hvor det halter med det faglige niveau. Et år efter kan vi konstatere, at det har virket over al forventning. Tre af de skoler, som har deltaget i initiativet, er fra Østjylland og de har virkelig rykket langt i den rigtige retning.
Ørum Skole i Norddjurs, som har næsten 20 procent flere elever, som får mindst 4 i dansk og matematik. Det samme gælder for Grønhøj Skolen i Randers Kommune. Ligeledes har Bakkegårdsskolen i Aarhus forbedret sig med næsten 16 procent.
De flotte resultater skyldes den skolepulje, som regeringen lancerede i april 2017, der over tre år skal udbetale 500 mio. kr. til skoler, der hæver det faglige niveau i dansk og matematik i 9. klasse. Netop de to fag er forudsætningen for at klare sig godt i andre fag. Både hvis man vil på gymnasiet, men i den grad også på de erhvervsfaglige uddannelser. Hvis man eksempelvis vil være elektriker, så skal man faktisk kunne matematik på et niveau, der nok vil give sved på panden for de fleste af os, som har været væk fra skolebænken i mange år.
Det er vigtigt, at folkeskolen giver så godt et afsæt, som muligt for vores unge. Derfor har regeringen fokus på at hæve det faglige niveau på de skoler, hvor det halter. Vi er ikke ude på at slå nogen i hovedet med, at undervisningen ikke er god nok, tværtimod giver vi en gulerod til at få styrket det faglige niveau og elevernes resultater.
Skolepuljen har været kritiseret både af Danmarks Lærerforening og af politikere. Ærligt talt, så giver jeg ikke meget for den kritik, når resultaterne på et år er så markante, som de er.
Mange af de problemer, som vi oplever i folkeskolen, skyldes dårlig eller mangelfuld ledelse. En folkeskole er ofte ikke bare en lille bolsjebutik, men et sted med mange ansatte. Det stiller store krav til ledelsen for at få det optimale ud af stedets lærere og deres faglighed.
Hvis vi kan få styrket ledelsen af vores folkeskole, så vil det også smitte af på kvaliteten af den undervisning, som vores børn modtager. For at sikre at det er de bedste ledere som kommer til at stå i spidsen for vores folkeskoler, vil regeringen give mere indflydelse til skolebestyrelserne i forhold til ansættelse af skoleleder.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat