Del på Facebook Print siden
LÆSERBREV Af Flemming Østergaard, Pilevænget 14, Fårup - medlem af Kristen-demokraternes hovedbestyrelse.
Når man følger politiets arbejde i medierne, så har jeg gang på gang undret mig over det gældende bødeniveau. Nogle bøders størrelse synes fuldstændig ude i hampen, og efter min opfattelse står de i skærende kontrast til den forseelse, der begås, og den bøde der udskrives.
Fx får man kr. 1.000 i bøde for ikke at have sit kørekort med. Dette til trods for, at en patrulje altid selv tjekker kørekortets gyldighed. Hvad er så formålet med at give en bøde for ikke, at have sit kørekort med?
I hvert fald står sanktionen overhovedet ikke mål med den forseelse politikerne har vedtaget.
Eller hvis man mangler lys på bilen eller har forkert lys på – det koster en bøde på kr. 1.000.
Igen, det er komplet uforståeligt, at man som billist tildeles en bøde på tusinde kroner, fordi fx baglygtepæren er sprunget. Det er helt ude af proportioner. Hvis man endelig skulle give en bøde, så måtte kr. 300 være rigeligt - eller en registreret advarsel.
Det fører mig til et andet område, som undrer mig – nemlig hvorfor politiet ikke anvender advarsler i langt flere situationer, end det er tilfældet. Ved bare at systematisere bøderegnen, så afskærer man sig jo fra dialogen med billisten. Jeg tror, man i langt flere situationer kunne opnå det samme med en registreret advarsel, som ved en bøde. Politikerne kunne prøve at se til fx Amerika hvor man der bruger advarselsværktøjet langt mere end her i Danmark.
Det er uforståeligt, at man fra politisk hold ikke bruger betingede bøder, (registreret advarsel) som man kender det på strafferetsplejeområdet med betingede domme. Det afgørende må være, hvad der virker - ikke bare en ”kold” bøde.
Jeg opfordrer derfor trafikministeren/justitsministeren til at nytænke bødeområdet på trafikområdet , og også at gøre brug af betingede bøder. Sådan som det er nu, så har bødeniveauet mere karakter af en pengemaskine end det at have fokus på, hvordan man med en dialog med bilisten kan opnå en sikker trafik.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Debat
Visse bøders størrelse har taget overhånd
Tirsdag 14. august 2018 kl. 13:00
|
Når man følger politiets arbejde i medierne, så har jeg gang på gang undret mig over det gældende bødeniveau. Nogle bøders størrelse synes fuldstændig ude i hampen, og efter min opfattelse står de i skærende kontrast til den forseelse, der begås, og den bøde der udskrives.
Fx får man kr. 1.000 i bøde for ikke at have sit kørekort med. Dette til trods for, at en patrulje altid selv tjekker kørekortets gyldighed. Hvad er så formålet med at give en bøde for ikke, at have sit kørekort med?
I hvert fald står sanktionen overhovedet ikke mål med den forseelse politikerne har vedtaget.
Eller hvis man mangler lys på bilen eller har forkert lys på – det koster en bøde på kr. 1.000.
Igen, det er komplet uforståeligt, at man som billist tildeles en bøde på tusinde kroner, fordi fx baglygtepæren er sprunget. Det er helt ude af proportioner. Hvis man endelig skulle give en bøde, så måtte kr. 300 være rigeligt - eller en registreret advarsel.
Det fører mig til et andet område, som undrer mig – nemlig hvorfor politiet ikke anvender advarsler i langt flere situationer, end det er tilfældet. Ved bare at systematisere bøderegnen, så afskærer man sig jo fra dialogen med billisten. Jeg tror, man i langt flere situationer kunne opnå det samme med en registreret advarsel, som ved en bøde. Politikerne kunne prøve at se til fx Amerika hvor man der bruger advarselsværktøjet langt mere end her i Danmark.
Det er uforståeligt, at man fra politisk hold ikke bruger betingede bøder, (registreret advarsel) som man kender det på strafferetsplejeområdet med betingede domme. Det afgørende må være, hvad der virker - ikke bare en ”kold” bøde.
Jeg opfordrer derfor trafikministeren/justitsministeren til at nytænke bødeområdet på trafikområdet , og også at gøre brug af betingede bøder. Sådan som det er nu, så har bødeniveauet mere karakter af en pengemaskine end det at have fokus på, hvordan man med en dialog med bilisten kan opnå en sikker trafik.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
|
|
|
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat