Del på Facebook Print siden
Børnene i Randers Kommune holder ferie på forskellige tidspunkter i løbet af sommeren. Det betyder, at nogle børn skal være sammen med andre børn, end de plejer.
I Børnehuset Viborgvej har pædagogerne derfor et særligt stort fokus på at lave fællesskaber, som alle børnene bliver inkluderet i.
"Hver dag mødes vi med børnene i en "samling", hvor vi for eksempel taler om dagens begivenheder og laver fælles aktiviteter som små sanglege. I sommerferien er der små rutiner, der bliver ændret, og børnene skal måske være sammen med andre børn, end de plejer. Derfor er det særligt vigtigt, at vi sørger for at fastholde samlingerne henover sommeren. De er et vigtigt holdepunkt for børnene, som er med til at give dem en genkendelighed i deres hverdag," fortæller Anne Sofie Baumann Frandsen, der er pædagog i Børnehuset Viborgvej.
Børnehuset Viborgvejs fokus på inkluderende fællesskaber udspringer af forskningsprojektet VIDA, som Anne Sofie Baumann Frandsen var med til at drive. Projektet viste, at flere børn faldt fra i samlingerne. Derfor har de i dag fokus på at tilpasse samlingerne til de børn, der går i institutionen.
"Efter forskningsprojektet har vi fået en mere eksperimenterende tilgang til, hvordan vi inkluderer børnene i vores samlinger. Det trækker vi meget på her i sommerferien. Her er der ofte færre børn i børnehaven, og derfor bliver børnene slået sammen i nye grupper. Og netop derfor er det helt centralt, at vi gør børnene trygge ved at deltage i samlingerne," siger Anne Sofie Baumann og fortsætter:
"Samlingerne er et vigtigt omdrejningspunkt i børnenes dagligdag. Børnene kan ikke klokken endnu, og derfor navigerer de efter de højdepunkter, der er i løbet af dagen. På den måde er samlingerne en del af børnenes indre ur".
"Fælles for vores samlinger er, at vi mærker børnenes behov og tilpasser aktiviteterne efter dem. Hvis vi oplever et barn har svært ved at folde sig ud, når vi samles, så bryder vi dem op i mindre grupper. På den måde bliver de mere trygge og forberedte på at deltage i større grupper. Det er nemlig vigtigt, at de kan det, når de begynder i skole," fortæller Anne Sofie Baumann Frandsen.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kontaktinformation
Anne Sofie Baumann Frandsen, pædagog i Børnehuset Viborgvej: 42340019 eller 89159231
Skriv din kommentar:
Forside
Børnefællesskaber i ferien
Mandag 9. juli 2018 kl. 09:00
|
I Børnehuset Viborgvej har pædagogerne derfor et særligt stort fokus på at lave fællesskaber, som alle børnene bliver inkluderet i.
"Hver dag mødes vi med børnene i en "samling", hvor vi for eksempel taler om dagens begivenheder og laver fælles aktiviteter som små sanglege. I sommerferien er der små rutiner, der bliver ændret, og børnene skal måske være sammen med andre børn, end de plejer. Derfor er det særligt vigtigt, at vi sørger for at fastholde samlingerne henover sommeren. De er et vigtigt holdepunkt for børnene, som er med til at give dem en genkendelighed i deres hverdag," fortæller Anne Sofie Baumann Frandsen, der er pædagog i Børnehuset Viborgvej.
Børnehuset Viborgvejs fokus på inkluderende fællesskaber udspringer af forskningsprojektet VIDA, som Anne Sofie Baumann Frandsen var med til at drive. Projektet viste, at flere børn faldt fra i samlingerne. Derfor har de i dag fokus på at tilpasse samlingerne til de børn, der går i institutionen.
"Efter forskningsprojektet har vi fået en mere eksperimenterende tilgang til, hvordan vi inkluderer børnene i vores samlinger. Det trækker vi meget på her i sommerferien. Her er der ofte færre børn i børnehaven, og derfor bliver børnene slået sammen i nye grupper. Og netop derfor er det helt centralt, at vi gør børnene trygge ved at deltage i samlingerne," siger Anne Sofie Baumann og fortsætter:
"Samlingerne er et vigtigt omdrejningspunkt i børnenes dagligdag. Børnene kan ikke klokken endnu, og derfor navigerer de efter de højdepunkter, der er i løbet af dagen. På den måde er samlingerne en del af børnenes indre ur".
"Fælles for vores samlinger er, at vi mærker børnenes behov og tilpasser aktiviteterne efter dem. Hvis vi oplever et barn har svært ved at folde sig ud, når vi samles, så bryder vi dem op i mindre grupper. På den måde bliver de mere trygge og forberedte på at deltage i større grupper. Det er nemlig vigtigt, at de kan det, når de begynder i skole," fortæller Anne Sofie Baumann Frandsen.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kontaktinformation
Anne Sofie Baumann Frandsen, pædagog i Børnehuset Viborgvej: 42340019 eller 89159231
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Forside