Del på Facebook Print siden
LÆSERBREV Af Simon Ødegaard Simonsen, Vester Boulevard 17, 8920 Randers NV -kandidat til Folketinget (V).
Rigtig mange gode initiativer er i gang i vores by. Pæn tilflytning. Flere og flere virksomheder opstår eller flytter hertil. Boligforeningerne bygger nyt flere steder. Byen til vandet er delvist besluttet og vil betyde en pæn mængde lejligheder i centrum.
Større bosætning og en helt ny bydel er på vej i Sporbyen i Dronningborg. Længere ude i Dronningborg sælges udstykninger godt hjulpet af velbesøgte byggeudstillinger. Regionshospitalet står atter foran en væsentlig større udvidelse.
Ja, selv Skat er snart tilbage efter at Skat blev lukket ned, da Mette Frederiksen sidst sad i regering.
Alt sammen større aktivitet, flere mennesker, flere biler, mere trafik, men følger infrastrukturen med op i et højere gear? Eller kan vi forvente endnu mere kø på Randersbro som i forvejen er hårdt belastet?
Den planlagte Klimabro over Pieren vil naturligvis aflaste den anden Randersbro, men al trafik udefra skal stadigvæk ind i centrum for at passere fjorden. Dette er ikke hensigtsmæssigt, hverken for bilisterne, der må imødese fortsat kødannelse, eller de der i forvejen bor ved indfaldsvejene som må påregne bl.a. øgede støjgener.
Randersbro er med sine 43.000 køretøjer i døgnet det mest trafikerede knudepunkt uden for København.
Den nye statsfinansierede Frederikssundbro forventes at overføre bare 13.000 køretøjer i døgnet. Storebæltsbroen overfører nu 35.000 køretøjer i døgnet og forventes at måtte aflevere 10.000 køretøjer til Femernforbindelsen, når den står færdig.
Altså broer med betydeligt mindre trafik end vi har på Randersbro.
Derfor må vi have igangsat en østlig forbindelse, tunnel eller bro, over fjorden gerne ved Tjærby, som både kan aflaste oplandstrafik og aflaste trafik over fjorden.
Samtidigt vil oplandsbyerne blive bundet bedre sammen på tværs af fjorden og hele den østlige del af kommunen vil være et attraktivt bosætningsområde tæt på naturen.
Ordentlig infrastruktur er forudsætning for at vi kan komme på arbejde og hjem igen, hente børn til tiden, gøre indkøb og få gode stunder i familiens skød.
Manglende infrastruktur koster samfundet både arbejdstager og arbejdsgiver ufattelige summer i ventetid og spildtid. Lønarbejde fordyres, når ventetid nødvendigvis må lægges på regningen.
Derfor må stat og kommune påtage sig den opgave i større omfang, end vi hidtil har set nu.
Som lokal østjysk folketingskandidat ser jeg det som en af de væsentligste opgaver, som bare ikke kan vente længere.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
Skriv din kommentar:
Debat
Østforbindelse over fjorden nu
Torsdag 15. marts 2018 kl. 17:22
|
Rigtig mange gode initiativer er i gang i vores by. Pæn tilflytning. Flere og flere virksomheder opstår eller flytter hertil. Boligforeningerne bygger nyt flere steder. Byen til vandet er delvist besluttet og vil betyde en pæn mængde lejligheder i centrum.
Større bosætning og en helt ny bydel er på vej i Sporbyen i Dronningborg. Længere ude i Dronningborg sælges udstykninger godt hjulpet af velbesøgte byggeudstillinger. Regionshospitalet står atter foran en væsentlig større udvidelse.
Ja, selv Skat er snart tilbage efter at Skat blev lukket ned, da Mette Frederiksen sidst sad i regering.
Alt sammen større aktivitet, flere mennesker, flere biler, mere trafik, men følger infrastrukturen med op i et højere gear? Eller kan vi forvente endnu mere kø på Randersbro som i forvejen er hårdt belastet?
Den planlagte Klimabro over Pieren vil naturligvis aflaste den anden Randersbro, men al trafik udefra skal stadigvæk ind i centrum for at passere fjorden. Dette er ikke hensigtsmæssigt, hverken for bilisterne, der må imødese fortsat kødannelse, eller de der i forvejen bor ved indfaldsvejene som må påregne bl.a. øgede støjgener.
Randersbro er med sine 43.000 køretøjer i døgnet det mest trafikerede knudepunkt uden for København.
Den nye statsfinansierede Frederikssundbro forventes at overføre bare 13.000 køretøjer i døgnet. Storebæltsbroen overfører nu 35.000 køretøjer i døgnet og forventes at måtte aflevere 10.000 køretøjer til Femernforbindelsen, når den står færdig.
Altså broer med betydeligt mindre trafik end vi har på Randersbro.
Derfor må vi have igangsat en østlig forbindelse, tunnel eller bro, over fjorden gerne ved Tjærby, som både kan aflaste oplandstrafik og aflaste trafik over fjorden.
Samtidigt vil oplandsbyerne blive bundet bedre sammen på tværs af fjorden og hele den østlige del af kommunen vil være et attraktivt bosætningsområde tæt på naturen.
Ordentlig infrastruktur er forudsætning for at vi kan komme på arbejde og hjem igen, hente børn til tiden, gøre indkøb og få gode stunder i familiens skød.
Manglende infrastruktur koster samfundet både arbejdstager og arbejdsgiver ufattelige summer i ventetid og spildtid. Lønarbejde fordyres, når ventetid nødvendigvis må lægges på regningen.
Derfor må stat og kommune påtage sig den opgave i større omfang, end vi hidtil har set nu.
Som lokal østjysk folketingskandidat ser jeg det som en af de væsentligste opgaver, som bare ikke kan vente længere.
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Kommentarer til artiklen:
|
|
|
|
|
|
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Debat