Del på Facebook Print siden
Beboerne ved og trafikken på Viborgvej i Randers bliver hårdt ramt i forbindelse med det brobyggeri, der er nødvendigt i forbindelse med BaneDanmarks elektricificering af banelegemet fra Langå til Hobro.
Mandag eftermiddag blev der holdt informationsmøde i Randers FC's lounge, hvor mange beboere fra området samt repræsentanter for institutioner og virksomheder var mødt op for at blive indviet i detaljerne.
Der kører dagligt omkring 15.000 biler på Viborgvej, og de vil snart kunne mærke, at arbejdet går i gang og fortsætter frem til juni 2019. Først skal vejen forlægges nogle meter mod syd med en midlertidig løsning, mens den gamle bro fra 1939 rives ned. Denne bro har ikke den tilstrækkelige højde i forhold til den nye elektricificering.
Når broen er revet ned, opføres der en ny bro, og Viborgvej ender med at komme tilbage i sin nuværende form, dog med en forlægning seks meter mod nord og hævet halvanden meter i forhold til den nuværende bro. Strækningen omfatter vejstykket overfor p-pladsen ved Water & Wellness og indkørslen til stadion.
På den nye bro bliver der ni meter kørebane, to cykelstier og to fortove samt lysregulering. Men inden man kommer så langt, pågår altså et intenst arbejde, hvor der også arbejdes om natten med de støjproblemer, som opstår, når der skal nedbankes spuns og senere skæres og slibes skinner. I flere perioder og primært i den kommende sommer bliver der ingen togkørsel på strækningen, og passagerer, der skal rejse mellem Randers og Hobro, bliver befordret med busser.
Parkboulevarden
Allerede til juni i år starter arbejdet med at rive broen over Parkboulevarden ned og bygge en ny, hvor der bliver seks meter kørebane samt to cykelstier og to fortove. I ombygningsperiode vil enten broen på Viborgvej eller broen på Parkboulevarden være åben for trafik.
Tidsterminen for arbejdet på Parkboulevarden er sat fra juni 2018 til maj 2019. Det er et mindre arbejde end på Viborgvej, og perioderne med støj vil begrænses til weekenderne i forbindelse med afspærringen til sommer.
Ny station
Sideløbende med bro- og vejbyggerierne sker der en total renovering af Randers Station. Samtlige spor på nær ét skal fjernes, og de to kommandoposter på området rives ned. Derefter anlægges der tre nye perronspor og et overhalingsspor. Ø-perronen mellem spor 4 og 5 fjernes, og de nye perroner bliver kortere end de gamle, ligesom der bygges et nyt sikringsanlæg.
Stevnstrup og Fårup
I Stevnstrup, hvor der er en såkaldt teknisk station uden passagermulighed, nedlægges alle sporskifter, som så bliver erstattet af ét nyt, ligesom der laves sikringsanlæg. Fårup Station går heller ikke fri. Her opbygges to nye spor, og sporskifterne udskiftes, ligesom bunden under selve jernbanesporet renses og udskiftes.
Stor spørgelyst
15 medarbejdere fra BaneDanmark tog på infomødet mandag imod de interesserede naboer, der kunne studere plancher med beskrivelse af alle detaljer, og bagefter spørge ind til det, der måtte stå uklart.
Spørgelysten var stor. Alle gav udtryk for, at det kan blive en rigtig træls periode, indtil det hele er overstået i juni 2019, men der var udbredt forståelse for nødvendigheden af arbejdet.
Også forældre, der skal aflevere og hente børn fra institutionerne i Vasen, skal på omveje, fordi udkørslen fra Vasen til Viborgvej bliver lukket i perioder. De skal så benytte Hvidemøllevej fra viadukten for enden af Vestervold, men der vil hele tiden være tilgængelighed til institutionerne.
BaneDanmarks informationsmøde havde også besøg fra Stevnstrup og ikke mindst Langå, hvor brobygningen i forbindelse med elektricificeringen også medfører trafikale problemer.
Af Kurt Helge
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Skriv din kommentar:
Forside
Stor spørgelyst om kontrolleret kaos på Viborgvej
Mandag 22. januar 2018 kl. 17:42BaneDanmark tog på infomødet mandag imod de interesserede naboer, der kunne studere plancher m.v. Foto: Kurt Helge |
|
Mandag eftermiddag blev der holdt informationsmøde i Randers FC's lounge, hvor mange beboere fra området samt repræsentanter for institutioner og virksomheder var mødt op for at blive indviet i detaljerne.
Der kører dagligt omkring 15.000 biler på Viborgvej, og de vil snart kunne mærke, at arbejdet går i gang og fortsætter frem til juni 2019. Først skal vejen forlægges nogle meter mod syd med en midlertidig løsning, mens den gamle bro fra 1939 rives ned. Denne bro har ikke den tilstrækkelige højde i forhold til den nye elektricificering.
Når broen er revet ned, opføres der en ny bro, og Viborgvej ender med at komme tilbage i sin nuværende form, dog med en forlægning seks meter mod nord og hævet halvanden meter i forhold til den nuværende bro. Strækningen omfatter vejstykket overfor p-pladsen ved Water & Wellness og indkørslen til stadion.
På den nye bro bliver der ni meter kørebane, to cykelstier og to fortove samt lysregulering. Men inden man kommer så langt, pågår altså et intenst arbejde, hvor der også arbejdes om natten med de støjproblemer, som opstår, når der skal nedbankes spuns og senere skæres og slibes skinner. I flere perioder og primært i den kommende sommer bliver der ingen togkørsel på strækningen, og passagerer, der skal rejse mellem Randers og Hobro, bliver befordret med busser.
Parkboulevarden
Allerede til juni i år starter arbejdet med at rive broen over Parkboulevarden ned og bygge en ny, hvor der bliver seks meter kørebane samt to cykelstier og to fortove. I ombygningsperiode vil enten broen på Viborgvej eller broen på Parkboulevarden være åben for trafik.
Tidsterminen for arbejdet på Parkboulevarden er sat fra juni 2018 til maj 2019. Det er et mindre arbejde end på Viborgvej, og perioderne med støj vil begrænses til weekenderne i forbindelse med afspærringen til sommer.
Ny station
Sideløbende med bro- og vejbyggerierne sker der en total renovering af Randers Station. Samtlige spor på nær ét skal fjernes, og de to kommandoposter på området rives ned. Derefter anlægges der tre nye perronspor og et overhalingsspor. Ø-perronen mellem spor 4 og 5 fjernes, og de nye perroner bliver kortere end de gamle, ligesom der bygges et nyt sikringsanlæg.
Stevnstrup og Fårup
I Stevnstrup, hvor der er en såkaldt teknisk station uden passagermulighed, nedlægges alle sporskifter, som så bliver erstattet af ét nyt, ligesom der laves sikringsanlæg. Fårup Station går heller ikke fri. Her opbygges to nye spor, og sporskifterne udskiftes, ligesom bunden under selve jernbanesporet renses og udskiftes.
Stor spørgelyst
15 medarbejdere fra BaneDanmark tog på infomødet mandag imod de interesserede naboer, der kunne studere plancher med beskrivelse af alle detaljer, og bagefter spørge ind til det, der måtte stå uklart.
Spørgelysten var stor. Alle gav udtryk for, at det kan blive en rigtig træls periode, indtil det hele er overstået i juni 2019, men der var udbredt forståelse for nødvendigheden af arbejdet.
Også forældre, der skal aflevere og hente børn fra institutionerne i Vasen, skal på omveje, fordi udkørslen fra Vasen til Viborgvej bliver lukket i perioder. De skal så benytte Hvidemøllevej fra viadukten for enden af Vestervold, men der vil hele tiden være tilgængelighed til institutionerne.
BaneDanmarks informationsmøde havde også besøg fra Stevnstrup og ikke mindst Langå, hvor brobygningen i forbindelse med elektricificeringen også medfører trafikale problemer.
Af Kurt Helge
* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |
Forside