Annonce
Del på Facebook   Print siden

Velkommen til det nye byråd

Onsdag 3. januar 2018 kl. 14:44

Velkommen til det nye byråd
Leif Plauborg, Randers - formand, Randers Lærerforening.
LÆSERBREV Af Leif Plauborg, Randers - formand, Randers Lærerforening.

Vælgerne i Randers Kommune valgte en opprioritering af folkeskolen. De partier og lister, der vil give folkeskolen bedre rammer, tegner det store flertal i byrådet. I konstitueringsaftalen løftes hele børne- og unge-området generelt gennem den nye udvalgsstruktur.

Lærere og børnehaveklasseledere laver mange fantastiske ting ude på skolerne på trods af, at rammerne kunne være bedre. Man kan spørge sig selv: Giver de afsatte ressourcer ledere og lærere en reel mulighed for at sikre alle elever det rette tilbud? Svaret er desværre nej. Bl.a. specialundervisningsområdet er udfordret, og i henhold til KORA’s analyse af Randers kommune burde der henvises flere til de specialiserede tilbud.

Løsningen er, at alle børn skal have det rigtige undervisningstilbud, og det skal ske både i almenskolen og på det specialiserede område. En del af løsningen kan være, at man adskiller områderne rent økonomisk, således at områderne ikke understøtter hinanden økonomisk.

Skoleforvaltningen igangsætter snart et udviklingsarbejde omkring specialundervisningsområdet – et arbejde, som vi ser frem til at deltage i.

En anden udfordring for skolerne er lærernes kompetenceudvikling. Randers Lærerforenings årlige inklusionsundersøgelser har siden 2013 vist, at der mangler kompetenceudvikling til lærerne på inklusionsområdet.

I virkeligheden er det dog endnu værre – også den generelle faglige kompetenceudvikling er reduceret særdeles voldsomt.

Som følge af skolereformen (der er underfinansieret) har eleverne fået langt flere timer i skolen– helt præcist en stigning på 36%. Antallet af lærere i Randers kommune er samtidig – siden 2009 - faldet med ca. 20 procent, og antallet af elever med ca. 10%.

På landsplan er de tilsvarende tal et fald i antallet af lærere med 15% og elevtallet i folkeskolen med kun fem procent.

Det betyder, at vi reelt investerer færre penge pr. time i uddannelsen af vore børn og unge end tidligere.

Al forskning viser, at det er mødet med den engagerede og velforberedte lærer, der betyder mest for elevernes udbytte af undervisningen. Så hermed en opfordring til at vi investerer i folkeskolen og undervisningen af eleverne for at sikre vores fælles fremtid.

Har vi råd til at lade være?

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.



Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Debat: Krig og kontanter
Debat: Krig og kontanter
Debat
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Debat
Debat: Svarer-udvalget har vist en vej, men på et forældet grundlag
Debat: Svarer-udvalget har vist en vej, men på et forældet grundlag
Debat
Læserbrev: Ligestilling - eller udelukkelse?
Læserbrev: Ligestilling - eller udelukkelse?
Debat
Læserbrev: Jeg gentager - Nordic Waste har ansvaret
Læserbrev: Jeg gentager - Nordic Waste har ansvaret
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder