Annonce
Del på Facebook   Print siden

Ærlighed om privatisering af veje efterlyses

Onsdag 13. december 2017 kl. 06:34

Ærlighed om privatisering af veje efterlyses
Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Spentrup - medlem af Randers Byråd (V). Foto: John Hyldahl
LÆSERBREV Af Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Spentrup - medlem af Randers Byråd (V).

Lige fra Liberal Alliance på den ene kant og hen over midten til Velfærdslisten på den anden kant, faldt håbefulde KV17 kandidater nærmest over hinanden i bestræbelserne på at forsikre borgerne om, at privatisering af veje skal stoppes.

Fair nok at have den mening – men absolut ikke fair at foregøgle borgerne, at privatiseringen blot kan stoppes uden yderligere konsekvenser.

Vi var under KV17 vidner til kyniske vælgerbedrag, idet jeg går ud fra, at KV17 kandidater, der udtalte sig om privatisering af veje, havde gjort sig bekendt med sagsfremstillingen om emnet, der var på byrådets møde den 4. september.

Af sagsfremstillingen den. 4. september fremgår at:

* 2011 beslutningen om at påbegynde en nedklassificering blev truffet ud fra et lighedssynspunkt og krav om, at alle borgere i samme situation skal behandles ens – det var ikke for at opnå en besparelse.

* en beslutning om at standse den igangværende proces og tilbagerulle de foretagne nedklassificeringer vil kunne resultere i, at Randers Kommune i stedet for den oprindeligt planlagte nedklassificering af en lang række kommuneveje står tilbage med, ikke blot status quo, men med en lang række nye kommuneveje.

Favrskov kommune besluttede i forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2018 at stoppe deres nedklassificering og i stedet stille borgerne lige ved at opklassificere alle private fælles veje. Den beslutning koster dem den nette sum af 11 mio. kr. pr. år.

Det er ønsketænkning, at vi bare uden videre kan stoppe nedklassificeringen, og det bidrager da slet ikke til en ordentlig diskussion af ”Hvad gør vi”, når et debat indlæg fra en tidligere adjunkt ved Aalborg Universitet af flere debattører fremstilles som troværdig information fra en professor.

Tilsvarende pinlig er påstanden om, at nedklassificeringen har kostet kommunen ca. 20 mio. kr.

Lad os få en ærlig diskussion: Skal fællesskabet betale op til 15 mio. kr. pr. år for at vedligeholde og drifte veje, der alene har betydning for de ejendomme, der ligger ved vejen?

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.



Kommentarer til artiklen:
Det kan vel betegnes som bondefangeri, at man ud af det blå kræver at folk køber offentlig vej. Hvad bliver det næste at folk der bor i landsbyer skal betale for de landeveje der tilslutter dem til hoved og motorvejene?
Michael K Nielsen, 24-12-2017 11:28:29

Hvad har det kostet kommunen at istandsætte vejene, før de havde den standard, der gjorde dem egnede til overdragelse til privat Jeg synes også kr 20 mio er en underligt tal, troede faktisk tallet var langt større.
Det er jo kun godt kr 3 mio pr år fra 2011 og til 2017.
Man får ikke lavet meget asfaltarbejde for dette beløb.

Poul Rubach , 14-12-2017 10:32:16

Jeg skriver ikke "ejendomme som ligger ved vejen" - jeg skriver "der alene har betydning for de ejendomme, der ligger ved vejen".

Dvs. blinde veje og lukkede vejsystemer, der ikke tjener for gennemkørende trafik.
Jens Peter Hansen, 13-12-2017 21:12:42

Nemlig. "ejendomme som ligger ved vejen" . Er det så alle veje i kommunen hvor der ligger ejendomme eller er det kun såkaldte mindre veje.
Ja til fællesskab
Lars Hjort-Hansen, 13-12-2017 15:59:52

Selvfølgelig skal fællesskabet betale for vejene.
Når husejere/lodsejere har købt huse og grunde med offentlig vej adgang, så skal kommunen på ingen måde komme snigende med en skjult skatteforhøjelse ad bagvejen.
De veje der allerede er private og kommende nye veje kan sagtens være private, men det andet er en slet skjult skatteforhøjelse.
Hvis kommunen fastholder, så skal hus-/lodsejerne kompenseres via ejendomsskatten og have kompensation da deres ejendomsværdi rammes.

Endelig hvorfor er vejene i Randers kommune 50% dyrere pr kilometer end vejene i Favrskov kommune?

I min verden er der helt enkelt tale om omvendt ekspropiation, eller på jysk noget "narreværk"

Søren Mikkelsen, Sociiallisten, 13-12-2017 07:53:47


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Vi tager nye, vigtige skridt mod et grønnere Danmark
Læserbrev: Vi tager nye, vigtige skridt mod et grønnere Danmark
Debat
Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Debat
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Debat
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Debat
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Debat
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Debat
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Debat
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder