Annonce
Del på Facebook   Print siden

Vi skal til at oppe os

Onsdag 20. september 2017 kl. 17:00

Vi skal til at oppe os
Simon Ødegaard Simonsen, Vester Boulevard 17, Randers - kandidat til byråd og folketing (V).
LÆSERBREV Af Simon Ødegaard Simonsen, Vester Boulevard 17, Randers - kandidat til byråd og folketing (V).

Jeg var i denne uge i Bukarest, Rumænien, i nogle dage - arbejdsrelateret. En gammel by som jeg egentligt kender ret godt fra tidligere arbejdsrejser tilbage i 90erne. En ny stat, som rejste sig tilbage i 1989, efter at den socialistiske republik gik i opløsning efter den rumænske voldelige revolution.

Dermed kom overgangen til markedsøkonomi efter kapitalistisk mønster, hvilket rumænerne sandelig har forstået at tage til sig.

Aldrig har jeg da set så stor en forandring. Tidligere var Bukarest kun en stor grå masse, hvor maling og farver var ikke-eksisterende. Vejene var hullede, eftersom store flader af brosten manglede. Håbløst forfald. Hestevogne var flest i bybilledet. Tavse, fattige mennesker overalt. Statsmagtens hemmelige politis sorte biler kørte rundt overalt og lurede.

I dag en storby, faktisk den 7. største by i EU. Mange flotte modebutikker, kæmpe butikscentre med velklædte unge mennesker.

Mange velbesøgte cafeer og restauranter. Røde City Tours busser, der fragter turister rundt til alle seværdighederne, herunder diktatoren Ceausescus imponerende megapalads, som han dog aldrig nåede at se færdigt, inden oprørerne skød ham.

Imponerende infrastruktur med brede indfaldsveje og boulevarder med snorlige asfalt, nye tunneller og broer, der sikrer en glidende trafik ind og ud ad centrum. Ingen gamle biler, men derimod synes Porsche,
Mercedes, Audi at være de fortrukne mærker. Og så naturligvis deres eget produceret mærke Dacia.

Med en pæn vækst i erhvervslivet har Rumænien formået at omsætte væksten til velstand og velfærd til gavn for den brede befolkning og alt sammen sket på under 25 år.

Hvordan så Randers ud for 25 år siden? Stort set som i dag. Der er ikke sket meget med infrastrukturen.

Århusvej, Randersbro og indfaldsvejene ser næsten ud som for 25 år siden. Selv om der er mange planer, er der reelt ikke sket noget. En lille stump ikke færdiggjort ringvej er det blevet til. Lidt cykelstier er der kommet her og der, hvilket såmænd er fint nok.

Men vi skal til at oppe os, - de andre render fra os.

* Giv RANDERSiDAG en 'synes godt om' på Facebook - klik her.
* Tilmeld dig vort nyhedsbrev.



Kommentarer til artiklen:
Det er vist ikke meget, men så må man håbe, at den ansatte kan glæde sig over at blive betroet at vaske Porsche, Audi, Mercedes og måske en Lamborghini!
Med nuværende lands- og kommunalpolitik behøver vi næppe at vente 25 år på den fremgang i Danmark.
Randers og Danmark i fremdrift.
Finn Rytter Larsen, 21-09-2017 10:56:43

Enig synes også vi har en dygtig borgmester
Simon simonsen, 21-09-2017 10:26:16

Jeg glæder mig såmænd kun over at se den fantastiske udvikling der er sket og som mine rumænske forbindelser fortæller mig. Ville ønske at vi tog infrastruktur lidt mere alvorligt. Cykelstier er udmærkede, benytter dem gerne selv på min damecykel, - men på Århusvej er der flere steder hvor der er mere cykelsti end vejbane. Århusvej er trods alt vores vigtigste vej syd ud af byen og burde være en 2 sporet boulevard med svingbaner.
Det ville se pænt ud når vi får gæster/turister.
Simon simonsen, 21-09-2017 10:23:11

Det er helt rigtigt.
Det er utroligt som tingene i flere af de rumænske byer har udviklet sig bare de sidste 4-5 år.

Men Simon hvis du nu f.eks bare kører 5 km ud af f.eks Cluj mod Aiud så rasler du altså 25-40 år bagud.
I Aiud er en månedsløn ofte kun 200 euro.
En dagløn for en ansat i en vaskehal ca 5 kr.

Vi oplever fortsat at der rulles fødevare hjælp afsted.

Jeg vil hade at se, at vi her i landet får de samme forhold, det vil være dårlig økonomi for de fleste og for samfundet.
Søren Mikkelsen, Sociallisten, 20-09-2017 21:13:46

Det er da dejligt at venstres politiske dagsorden, nu medfører ønsker om fyldte shoppingcentre og velbesøgte cafeèr, hvis prisen for dette for de dårligst stillede er den samme her som den er i Rumænien, vil de fleste nok betakke sig.
Og så har venstre altså haft mandat til at skalte og valte med infrastrukturen og andre tiltag de måtte have fundet passende.

Nej her er tale om en koordineret indsats, dygtigt ledet af en Borgmester, der ikke ønsker en reel debat blandt borgerne om hvad venstre egentlig har bedrevet i deres regeringstid i Randers.
Søren Langberg, 20-09-2017 17:20:31


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Læserbrev: Våben som stueren investering
Læserbrev: Våben som stueren investering
Debat
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Læserbrev: Lån er ikke opsparing!
Debat
Debat: Krig og kontanter
Debat: Krig og kontanter
Debat
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat: Øl, CO2 og temperatur
Debat
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat: Er almenvellet afhængig af fem P-pladser?
Debat
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat: Skat på livet suger livet ud af landet 
Debat
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat: SF vil forbyde bundtrawl helt
Debat
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Læserbrev: Trafik i Dronningborg
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder