Annonce
Del på Facebook   Print siden

Velfærdslisten vil forgylde ejendomsbesiddere

Tirsdag 11. juli 2017 kl. 11:57

Velfærdslisten vil forgylde ejendomsbesiddere
Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - medlem af Randers Byråd (V).
LÆSERBREV Af Jens Peter Hansen, Asfergvej 13, Hvidsten - medlem af Randers Byråd (V).

Meget kan ske i et valgår. Efter afbud pga. konference i udlandet, har jeg først nu fået hørt og fulgt op på byrådets behandling af sagen om privatisering af de veje, der alene benyttes af ejendomme ved vejen.

Jeg bliver noget overrasket over at konstatere, at Velfærdslisten gør sig til talsmand for, at ejendomsbesiddere skal forgyldes med mindst 190 mio. gode skattekroner fra den kommunale kasse.

Det er svært at forstå, at Velfærdslisten vil bruge så mange penge på at dække ejendomsbesiddernes helt private udgifter, når Velfærdslisten i en uendelighed harcelerer over, at der bruges 130 mio. på Hal 4, hvor udgiften dog kommer offentligheden til gode.

Byrådet vedtog i 2011 at starte en proces med privatisering af veje, der alene benyttes af ejendomme ved vejen. Denne beslutning blev truffet for – efter kommunesammenlægningen – at harmonisere vejenes status, så at borgere, der bor ved samme type af vej, behandles lige.

Vi kan stoppe nedklassificeringen, men skal så – for at behandle borgerne lige – naturligvis tilbagerulle de 40 km, der allerede er nedklassificeret. Og det stopper ikke der: Enhver grundejer, der bor ved en privat fællesvej, kan med henvisning til ligebehandling kræve, at vejen opkvalificeres, så kommunen overtager drift og vedligehold.

Alene i byzone er der ca. 200 km private fælles veje. En opkvalificering af disse over en 20 årig periode vil hvert år forøge driftsbudgettet for veje med ca. 460.000 kr., således at den årlige merudgift efter 20 år ender på 9.200.000 kr. Set over 30 år – for nu at anvende den målestok som Velfærdslisten anlægger ift. Hal 4 – bliver det til 192 mio. kr. inkl. engangsudgifter til matrikulære ændringer.

De 192 mio. dækker vel at mærke veje i byzone. Oveni kommer veje i landzone. F.eks. er der på Asfergvej, hvor jeg bor, tre grusveje (1750 m) der i givet fald kan kræves opkvalificeres.

Beslutningen om at nedklassificere veje rammer ikke landdistrikter specielt hårdt – tværtimod. Det kan enhver forvisse sig om, ved at gå ind på webkort.randers.dk og der vælge temaet Mulige nedklassificeringer. Man vil se, at det er Randers samt centerbyerne Langå, Assentoft og Spentrup, der tegner sig for størstedelen af mulige nedklassificeringer.



Jens Peter Hansen
medlem af Randers Byråd (V)
medlem af Hovedbestyrelsen, Cyklistforbundet
Asfergvej 13, Hvidsten
kontakt@jenspeterhansen.dk
+45 24 48 16 04
@jenspeterhansen


Kommentarer til artiklen:
At behandle borgere lige er noget nyt. Hvad med kollektiv trafik? Skal borgere I Randers behandles lige her, så er der mange penge, der skal investeres i Landdistrikternes kollektive ligebehandlingspolitik. Jeg kunne fortsætte en opremsning o. mangel på ligebehandling af borgere.

Jens Peter Hansen skriver, at udgiften til Hal4 kommer offentligheden til gode. Hvilken offentlighed taler JPH helt præcist om? Det mangler vi svar på.
Kirsten Lorentzen , 12-07-2017 21:44:13

I ligebehandlingsprincippet ligger et krav om, at kommunens afgørelser skal være lovlige og sagligt velbegrundede. Deri ligger også at væsentligt lige forhold skal behandles lige i retlig henseende.

Ligebehandlingsprincippet i forhold til en vejs status går udelukkende på vejens trafikale betydning.

Det har ingen betydning for ligebehandlingsprincippet
i forhold til vejes status, om grundejere tidligere eller aldrig har betalt for vedligeholdelsen af vejen.

Vi har to muligheder for at behandle borgerne lige: Enten at nedklassificere veje, der alene benyttes af grundejere ved vejen, eller at opklassificere, så alle veje er kommunale, hvilket bliver ganske dyrt jf. mit indlæg.
Jens Peter Hansen, 11-07-2017 23:28:00

Den enkle udgave af sagen ?
Når nu en lods/hus-ejer køber en grund med et hus på, så kender man omfanget af sin matrikel.
Så kommer kommunen ganske pludseligt og overdrager en udgift til lods/grund-ejeren.
Det er da ganske interessant, at det er et blåt/ liberalt flertal der er med til at gennemføre det.
En del af de ramte veje benyttes da også af andre end beboerne eller ?.
Private veje før ændringen skal da helt logisk ikke opkvalificeres, da forholdene omkring dem var og er kendte, helt modsat den pænt sagt elendige plan der ligger for nuværende.
Søren Mikkelsen, 11-07-2017 21:46:37


Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Kommentar:
 
Navn:
 
Indtast
bogstaverne:
ÆØÅ
  - dette er for at undgå spam.

© Copyright 2024 RANDERSiDAG.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Debat

Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Læserbrev: Pyt med lidt blod ... eller
Debat
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Læserbrev: Når løgnen står over samvittigheden
Debat
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Læserbrev: Rekrutteringsudfordringer truer velfærden og den grønne omstilling
Debat
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Læserbrev: Bureaukrati og pseudoarbejde har gennemsyret kommunerne længe nok
Debat
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat fra SF: Ældreplejen bløder - Vi skal gribe ind nu!
Debat
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat: SU-reformen er vanvittig usympatisk
Debat
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Læserbrev: Farligt udslip fra myndighedspersoner om klima
Debat
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Læserbrev: Vis os dokumentationen
Debat
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat: Reformen på professionsuddannelserne lader vente på sig
Debat
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Læserbrev: Hvorfor har vi en kulturpolitik i Danmark, hvor københavnske museer åbenbart er bedre end de østjyske?
Debat
Tilbudsaviser og magasiner m.m:
Regionale nyheder